Skeidar på Tunga i Trondheim |
Den 8. februar kjøpte den åtti år gamle damen tre ting på Skeidar; En hvilestol, en krakk til denne og en TV-benk. Til den nette sum av 9685,-. Inklusive frakt, for kroner 600,-. Det synes den gamle damen var dyrt, men valgte å betale det, for hun har ikke bil. 2900,- betalte hun i forskudd på handelen.
Den andre april, noenlunde på antydet tid, kom stolen og krakken. Pr telefon fikk den gamle damen spørsmål om hun ville ha stolen sin hjem, siden leveringen av TV-benken var forsinket.
Den gamle damen skjønte ikke spørsmålet, hun hadde jo betalt for frakt. Så hun sa - "selvsagt vil jeg ha stolen min". Og plassen hun skulle ha stolen var ryddet og klar, kunne hun litt opprømt over nyheten om at møblene kom fortelle.
Den 2.4. kom stolen og krakken. Den gamle damen ble bedt om å signere en Følgeseddelkopi. På denne står "vi leverer stol og krakk, tv benk hentes ved ank." Hun stusset over det, men måtte jo skrive under at hun mottok varene. Fraktmannen sa at han ikke kunne gjøre noe med dette, han bare kjørte. Den gamle damen betalte de siste 8785,- kronene av ordren, og mottok stol og krakk.
Selv om hun hadde betalt for utkjøring av tre varer, så gjaldt dette nå ikke det lenger. For 600,- får du en utkjøring. Hvis en av varene er forsinket bør du vente på alle, mener tydeligvis Skeidar. Ellers koster det deg 600,- ekstra. Dette mener Skeidar at de ga beskjed om. Dette synes den gamle damen hører rart ut, for hun har jo betalt for frakt. 600,- opplever hun som en ganske stor sum.
På vegne av damen ringte jeg i dag Skeidar og spurte om dette i dag. Skeidar mener de har sagt fra om at dersom hun tar ut stolen må betale ny frakt dersom hun skal ha TV-benken hjemkjørt. 600,- koster det, litt over 40% av varens kostnad.
Den gamle damen er overrasket. Hun hører ikke så godt lenger, og klarer ikke alltid å følge med. Hun er ganske lei seg nå. For hun har ikke bil, og synes nå dette blir urimelig dyrt. Dessuten har ikke TV-benken kommet ennå - 12. mai. Litt over tre måneder etter kjøpet.
Skeidar synes altså at hun kunne være uten stolen og krakken hun har kjøpt hos dem et par måneder siden de er forsinket, fordi ellers koster det 600,- fordi de er forsinket. Slik er det hos Skeidar. Og det er da jeg ber mine lesere - ikke gjør som Skeidar! Denne måten å drive forretning holder ikke!
Hva er det Skeidar gjør her egentlig? De sikrer seg at den gamle damen blir lei seg, og ikke vil kjøpe møbler der flere ganger.
Og Skeidar gjør slektningene sinte. For slektningene må nå nemlig finne en løsning på dette, som er å hente det siste møbelet for henne, så hun slipper å betale 600,- ekstra for en benk, enda hun mener avtalen var at de skulle kjøre varene hjem for 600 som hun har betalt. De sa ingenting om dette når hun kjøpte møblene den 8. februar.
600 er en hårreisende sum for den gamle damen, som ble født godt før andre verdenskrig. Til sammenligning kan nevnes at etter dagens kroneverdi tilsvarer 600,- i 1934-kroneverdi (som er det året den gamle damen er født) litt over 21000 kroner. Den gamle damen skjønner at pengene har tapt seg i verdi, men hun er så gammel at 600,- framdeles framstår som en stor sum.
Skeidar får gjennom sin handelspraksis den gamle damen til å føle seg dummet ut og ikke tatt på alvor. Hun føler nå at hun har lagt noen til last. Derfor synes jeg overskriften passer godt: "Bra det Skeidar..." Ironisk - selvsagt. Det er slett ikke bra.
Skeidar har lurt den gamle damen. Og de har ennå ikke levert benken. Fy Skeidar! Dette holder ikke!
Men det finnes andre møbelbutikker - gjør det ikke?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar