onsdag 14. mai 2014

Hvilken rolle spiller omdømme?

Faksimile fra Toyota Norges nettsider
Et godt omdømme er positivt. Men kan du leve av det. Gir det penger i kassa? Er det noe automatikk i det?

Ved kåringen av de synligste bedriftene med best omdømme i forhold til RepTrack 2014 møttes Stormberg, Toyota og Google til debatt om hva det egentlig betyr for dem. Det første vi legger merke til er at plassering er lite vesentlig. Man kan tenke seg at et prosentpoeng opp eller ned er rene målefeil og unøyaktigheter. Men hvilket nivå man ligger på er vesentlig. Et godt omdømme, tallsatt slik vi her ser, kan man godt tenke seg man kan bruke internt, til å si - hei, se hva vi får til. Vi er gode. Dette vil kunne motivere til ytterligere innsats og fokus mot det som betyr noe for kunden, og som gir seg utslag i omdømme.

Lars-Erik Årøy i Toyota, som tok andreplassen i årets undersøkelse sier: "tror ikke det er mulig å gjøre god butikk med dårlig omdømme over tid. For oss i Norge er det ingen tvil. Vi selger bil på lojalitet, ambassadørskap og anbefaling. Da omsetter vi kundetilfredshet og omdømme til business."

Godt omdømme betyr tillit og gjensalg, både i forhold til nybilsalg og også det viktige ettermarkedet - alt bilkunder legger igjen penger på etter at de har kjøpt bil: Ekstrautstyr, servicer og reparasjoner. Bilene er det stor konkurranse på. Bildeler og reparasjoner mindre konkurranse, når bilen allerede er valgt. Toyota har i sine kampanjer i en årrekke brukt slagordet: "Never change a winning team" - underforstått - har du kjøpt en god bil, ikke gjør den dårligere ved å bytte ut med uoriginale deler. Nå bruker de "Toyota Originalservice. Sørger for at din Toyota forblir 100% Toyota".

Stormberg er også en interessant bedrift. De selger klær, men er annerledes og modige, og står veldig tydelig for noe. Dette betaler seg i et godt omdømme. Les mer om Stormberg på deres egen blogg - deres egne versjon.

Googles doodle for Norges nasjonaldag 2009.
Google er så allestedsnærværende at det kan være vanskelig å vite noe om dem, man bruker dem bare - uten å tenke seg om. Men også de er en merkevare. Også de driver en forretning. Les deres egen versjon om dette på infosidene deres - på nett, hvor ellers.Og de lager morsomme og tilpassede Doodles som de beskriver som morsomme, overraskende og enkelte ganger spontane endringer som gjøres på Google-logoen for å feire høytider, årsdager og livene til kjente kunstnere, pionerer og vitenskapsfolk. Formål - engasjere, vise at de bryr seg, vise at de er en del av alle - ikke noe fremmed. En del av omdømmebyggingen dette også.

Til sist i saken som vi opprinnelig begynte med her om omdømmes effekt - det er ingen som klarer å dokumentere noen effekt. "- Vi har aldri hatt omdømme som strategi, og har derfor aldri jobbet for å dokumentere effekt." svarer Stormbergsjefen på dette spørsmålet.  Så alle mener det er bra, men ingen vet hvor bra. Kanskje det ikke er et selvstendig og konkret mål på noe, dette omdømmet?

Og - Hadde han innrømmet at de spekulerte i godt omdømme ville vel ikke det vært bra for omdømmet? Sånn er det vel i mange av livets situasjoner?

Er det ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar