fredag 16. mai 2014

Dagens praktiske markedsføringsopplevelse

Komplett.no i Sandefjord driver nettsalg
Hvordan ville du planlagt levering hvis du drev et lite firma som solgte varer til forbrukere over hele landet? Denne saken handler om det, med utgangspunkt i min egen kommenterte handleopplevelse på Komplett.no. 


Komplett.no driver netthandel. Elektronikk, lyd, foto og litt av hvert. De driver virksomheten sin fra Sandefjord. Der har de lager, der pakker de sine varer og sender dem dit du bor. Denne type virksomhet er litt spesiell. Grunnen er norsk lovgivning, som gir forbrukere særskilte rettigheter ved denne type salg. Handler du som kunde utenfor en konkret butikk (selgers faste utsalgssted), så er du sikret spesielt. Da kan du gå fra kjøpet ditt hvis du vil. Og bare det. Vilje til å gjøre det er det eneste som kreves av kunden. Du må ikke begrunne det utover det.

For den som driver butikk er dette av stor betydning for hvordan man driver. 1) Det må gå fort. Så fort at kunden ikke mister lysten til å stå ved handlingen sin. 2) Det må gå trygt og 3) Det må gå så billig som mulig. Det man sparer på å ikke ha butikker rundt omkring får man til en viss grad igjen som fraktkostnader. Og i særlig grad hvis kunden ombestemmer seg. Da må man betale frakt begge veier, og så blir det ikke noe inntekt. Det siste 4) er kundedialog. Hvis du og kunden ikke holder til på samme sted må du ha et opplegg på det. Komplett.no løser dette med en chat-løsning på sidene. Der kan du legge inn spørsmål og du får kjapt og effektivt svar. Jeg prøvde denne, og fikk høflig og meget presis informasjon straks.

Vareflyten kan jeg se under her - vi ser at bestillingen effekturers raskt - etter noen timer. Og i løpet av kvelden er varen på vei til mitt utleveringssted, som er en Ica-butikk like ved der jeg bor. Jeg kan følge varen via sporing, først fra mine sider på Komplett.no, deretter på pakkesporing. Det finnes en bra side som omfatter mange leverandører av frakttjenester i norge som heter pakkesporing.no.

Som du kan se av denne finnes det flere leverandører av frakttjenester. Tidligere hadde Posten monopol på dette, men nå finnes det altså flere. Det betyr konkurranse, som gjør at den som skal drive forretning som nevnt her kan forhandle med flere om betingelser - både for pris og tid og levering. Komplett.no har her benyttet PostNord. Dette er også opp til kunden. Man kan når man bestiller spesifisere hvordan man vil ha varen levert, til litt forskjellige priser. Jeg kan få den kjappere fram, eller rett på døra, men da må jeg betale litt ekstra. Valgene for dette er lagt inn i bestillingsløsningen på nett (Komplett.no sine nettsider). Framdriften på handelen min ser du her.

Framdriftsinformasjon fra Komplett.no
Ordre plassert 2014-05-14 15:40
Plukking begynt: 2014-05-14 21:04
Ferdigpakket: 2014-05-14 21:04

Detaljer for kolli fra PostNord:
Dato/tid Sted Hendelse

14.05.2014 21:06 KOMPLETT SERVICES AS, EDI informasjon mottatt
15.05.2014 15:22 OSLO, NORGE Sendingen er under transport
15.05.2014 21:11 OSLO, NORGE Sendingen er lastet opp for videre transport 
16.05.2014 06:24 TRONDHEIM, NORGE Sendingen er mottatt terminal og klargjøres for levering

Og når jeg sitter å skriver dette tikker det inn en sms med ny sendingsstatus: 16.5.2014 08:45 Status nå: Lastet på bil for levering, står det. Så i løpet av ettermiddagen - to døgn etter at jeg bestilte den, har jeg varen min. Status: Jeg har enda lyst på den. Komplett har greid det denne gangen, gitt at varen er uskadet og fin. Vi får se når den kommer.

For ordens skyld: Denne bloggen er totalt ikke kommersiell, uten sponsing eller reklame av noe art. Jeg har ingen avtale eller kontakt med noen av de omtalte aktører, utover at det praktiske er fra en handel jeg nettopp har gjort, fordi den illustrerer en viktig tankegang på en bra måte.

Markedsføring handler om å planlegge at det praktiske skal fungere slik at det blir salg og gjensalg. Det skal noe til...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar