fredag 23. mai 2014

Remafest i Oslo

Faksimile av Remalogoen - Rema feirer
Rema kaller inn til tidenes fest i Oslo. Anledningen er å feire at de har gått forbi Coop, og blitt nest størst i Norge. Hvor lurt er det?

Ca 40 millioner anslås festen å koste, leser vi. Det koster når man samler mange. Det vet Reitan. Men kostnader fordi man har hatt stor suksess er ikke så vanskelig å bære. Kostnadene skal danne grunnlag for videre vekst.

Reitan vet at verdiene er skapt av mange. At det anerkjennes og verdsettes, og ikke bare lures unna i fete bonuser til noen få bereder grunnen for videre suksess. Det gjør at hele Rema-systemet er sultne på å oppleve nye suksesser. Det er kulturbygging. Det gir følt fellesskap. Det vi gjør virker. Det finnes et "vi", opplever de som er med på det. Det vet Reitan, som ikke er noen dumming.

Markedsføring har tre sider, det er viktig å tenke på. Den ene er den mest tradisjonelle. Fra firmaet til kunden. Klassisk markedsføring. Reklame og slike tiltak hører inn under denne. Utadrettet virksomhet fra bedriften, rettet mot målgrupper der ute et sted.

Men selv den beste markedsføring av denne art kan mislykkes om organisasjonen ikke er klar. Hver enkelt medarbeider må være klar til kundemøtet. En stor organisasjon klarer ikke å gjette hvilken av sine medarbeidere som vil treffe en kunde neste gang. For kundene så oppleves du som en organisasjon -  ett fjes. Kunden har sjelden en forståelse for at den skal henvende seg til en spesiell.

Er den som tar telefonen frekk eller uvennlig, så er hele organisasjonen din det for kunden.

Den andre dimensjon av markedsføring er altså å klargjøre alle bedriftens medarbeidere til kundemøtet, slik at de forstår sin rolle. Dette løser Reitan med opplæring - Remaskolen. Klare standarder for hvordan man behandler en kunde. Det er ikke sikkert alle medarbeidere er noen solstråler av den grunn, men de har rutiner og fokus på det, og de får høre at det er viktig. Regler for hvordan man gjør det. Spør en kunde om hvor vaskemidlene står, så følger man kunden bort og viser det. Man sier ikke bare innerst, eller du får se deg om da... På denne måten prøver man å fortelle at alle er selgere av kundeopplevelser. Gode opplevelser er når forventninger overgås - skal ikke mye til, vennlighet, hjelpsomhet, et smil, et hei.

Den siste dimensjon av markedføring er det som skjer mellom ledelsen og de ansatte. Kulturskaping. Man kan forsåvidt si at opplæring, som Rema-skolen er et eksempel på det også, men også fellesskap som vi hører om her. Skape et fellesskap, trivsel, fornøyde medarbeidere - gira medarbeidere, medarbeidere som vil lykkes, og som føler at de er viktig for at det skal bli suksess.

Og det er dette som får meg til å tro at Rema ikke er så dumme, selv om de bruker 40 millioner på en fest. Det er for å lykkes med å fortsette på "Bare lave priser"- "Det er sluttsummen som teller" og slike ting.

Lurt eller ikke lurt - sikkert som man ser det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar