G-sport har julegaver til enhver kan vi se av bildet, som er hentet fra deres reklamemateriell. Finn feilen? - Det er julegaver både til far og til mor. Far er så ivrig at han har tatt på seg slalomskoene, mens mor lar skjørt og julepumps bli på. Dette får noen til å reagere.
Er det noe feil med dette?
Leder i organisasjonen Press, Karoline Steen Nylander mener det. Det er synd G-sport spiller på gamle kjønnsroller, sier hun og fortsetter:
"- Jeg synes det er synd at G-Sport velger å bygge opp under gamle kjønnsroller ved å vise at mannen er den som skal gjøre noe aktivt, og kvinner skal være statiske og dekorative. Hva har egentlig pumps å gjøre med vinterklær og skiutstyr"
Press er Redd Barnas ungdomsorganisasjon. De er opptatt av og jobber for barns rettigheter, og har satt fokus på reklamepress og skjønnhetsidealer. Organisasjonen deler årlig ut prisen «Årets Gullbarbie», en lite ærefull pris til «noen som skaper større press blant barn og unge». Skulle vi tippe har G-max Sport nominert seg selv med denne
I saken på Kampenje.com spør Karoline Steen Nylander retorisk "- Bør det være sånn i 2016 at kvinner selger langrennsski i pumps, og menn slalåmski med slalåmstøvler?". De færreste vil vel være tøff nok i trynet til å svare ja på det. G-sport derimot forsvarer seg heltemodig, og ser ikke noe problem med det. Legg merke til at far har rosa slips...
Da så... Eller hva?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar