torsdag 8. desember 2016

Hoptimistisk

Bilde fra hoptimist.com
Du har sikkert sett den - hoptimisten. Den dukket opp på søttitallet, som en typisk søttitallsgreie. Nå er den jaggu tilbake. I oppfrisket utgave - nye farger og til ulike anledninger. Nå for eksempel er det snart jul. Julehoptimist.

Produkter har sitt liv. Produktets livssyklus beskriver dette. Produktet lanseres, om det lykkes så vokser det, flater ut og varer kanskje en stund, før det dør hen og forsvinner.

Det er ikke dermed sagt at dette er skjebnegitt eller upåvirkelig. Vi som driver med markedsføring tror jo ikke det. Vi tror at valg vi gjør og gjennomføres kan påvirke hvor godt vi lykkes med markedsføringen. Noen garanti har man ikke, det er ingen rettighet å lykkes her i verden. Men sjansene er større. Og man kan luke vekk en hel del tøys som ved ettertanke ikke er så lurt å gjøre - bare dyrt.


Når slike produkter kommer igjen relanseres de i en sammenheng - i en setting - i en kontekst. Denne er blant litt dyrere designting.

Hoptimisten er dansk, og det er den danske Lotte Steffensens som står for relanseringen. Hun samarbeider med Jørn Ehrenreich, Hans Gustav Ehrenreichs sønn. Det var Hans Gustav som som opprinnelig sto bak, og de har gjenskapt designet og forsøker få fram den glade følelsen rundt figurene, leser vi i en artikkel fra adressa om disse.

Hans Gustav Ehrenreich
Det er altså et poeng at man tar hensyn til den fase man er i i produktlivsløpskurven. Den får konsekvenser for valg og strategier. Når man relanserer et slikt produkt har man kanskje en drahjelp i starten og kan jobbe litt annerledes, siden en del vil kjenne igjen produktet fra tidligere. Kanskje står det en sånn hjemme hos en gammel tante eller bestefar et sted? Kanskje er det noe som har blitt stående på en hytte? Noen har overlevet og kan gi drahjelp i neste livsløpskurve for produktet.

Man blir litt glad av å se dem - gjør man ikke?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar