onsdag 21. desember 2016

Jens, Jens, Jens, Jens...

Bokhandlerkjeden ARK har fått det glatte lag de siste dagene. De har prøvd å selge bøker. Boka til Jens Stoltenberg. - Knapt noe oppsiktsvekkende med det. Men så sender de ARK-venner mail fra Jens Stoltenberg til sånne som meg. Folk som ikke kjenner ham personlig.

Når Jens skriver "Kjære Svein Jørgen. I år har jeg gjort meg ferdig med noe jeg aldri har gjort før -. jeg har skrevet bok. Det er en selvbiografi der jeg med egne ord..." Oh the irony, tenker man - med egne ord liksom. '

Det er ikke Jens nemlig. Det er en smart markedsfører hos ARK som her tenkt "hvor effektfullt på salget ville det ikke være om man fikk følelsen av et - Jens ser deg." - og reaksjonene uteblir ikke - leser vi på nrk. Reaksjonene dreier seg om litt av hvert - kan man sende reklame pr epost - og har Ark funnet et smutthull i loven. - hvilken lov? - Jo markedsføringsloven har bestemmelser om slikt. Om begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsformer uten samtykke. Har jeg bedt om dette eller tillatt det? Alle som har kvittert for at de har lest "brukervilkårene" - du vet det som er skrevet så vanskelig og med lite skrift, side opp og side ned med teknikaliteter - det er tillatelsen din. Formulert så langt og vanskelig at du ikke gidder å lese det, eller forstår det...

Hvis markedsføringen er særlig påtrengende, om den krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger eller om den ikke utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring så er den heller ikke i samsvar med nevnte lov. Og så er jo det igjen en tolkning.

Ark får kritikk for noe vi ser en viss tendens til - det Trond Blindheim beskriver som "å seile under falsk flagg". Hvis man bløffer for en god sak, er da bløff greit? Denne gangen er det boksalg. Tidligere har det vært organisasjoners mer eller mindre gode saker. Er det greit å lure folk i markedsføring?

Jeg må innrømme at jeg ikke ble så veldig lurt. Men som du kan se. Jeg fikk denne 3. desember. Jeg har ikke slettet den. For det er jo litt artig med epost fra Jens da, selv om han ikke har sendt det eller skrevet det. Dette er et eksempel på at det virker selv om jeg har avslørt det. Akkurat som at jeg blir litt glad av at folk ler på film - bakgrunnslatter i humorserier. Jeg vet det er fake - men det virker.

En liten tenkeøvelse i hva vi kan stå for i markedsføringen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar