tirsdag 20. november 2012

Alle skal ha parkas

En fugl mange forbinder med parkaser...
Vintermoten er fastslått - parkas er inn.

De fleste har sikkert fått det med seg. Pelskantene vaier i uværet, eller i finværet. De kan bli forskrekkelig varme disse jakkene, godt foret som de ofte er. Parkas er altså mote - den dominerende smaken for tiden.

Hva skyldes det at smaken vår endres så i takt? Eller - alle liker det ikke. I saken om den nye finkåpa kan du lese en del kommentarer om pels. Det er mange som har sterke meninger om det.

En annen sak om parkas kan du lese på klikk.no, som har dette som eget emne. Man kan lese om kjendiser og trendsettere som har blitt sett med slik, eller har uttalt seg fordelaktig om det. Vanskelig å vite hvem som står bak. Det er ofte noen som planlegger og tilrettelegger for mote.

Man kan snakke om ulike nivåer og varigheter av moter, som man kan si at dette er et utslag av. Man kaller gjerne lange tendenser til endret atferd for trender. Noen er mer overordnede, jamfør tidligere sak på denne bloggen, om samfunnsutviklingstrekk. Man kan snakke om trender i økonomien, i teknologien og i kultur og i mote.

Moter er en mer kortvarig variant. Det er en dominerende stil - en herskende stil. Den populære stilen for tiden. Dette er gjerne avhengig av hvem som bruker stilen. Vi kan sammenligne dette med hvordan nye produkter blir tatt opp i et marked - den såkalte diffusjonsprosessen. Har skrevet om den tidligere på bloggen her.

Parkas er nok en slik mote. Den kan vare noen år, men så kommer det gjerne noe nytt. Kina var et samfunn hvor man prøvde å innføre en slags folkeuniform, men selv der har motene tatt over. Det er vanskelig å motstå sosial påvirkning. Til og med diktaturer sliter når folk ikke vil...

Man ser ofte at fenomener dukker opp igjen. Parkas var mye i bruk på 70-tallet også. Det er ikke nødvendigvis slik at en parkas fra da glir rett inn i motebildet i dag, men den kan gjøre det. Særlig hvis litt "retro" også er på moten (en litt tilbakeskuende stil - 50, 60, 70, 80 eller 90'tallsstil kanskje?)

I markedsføringsboka "Markedsføring og ledelse" fra Cappelen hører vi også om begrepet dille. Du har kanskje hatt dilla på noe. Ofte noe mange får "et kick på" i en kortere periode. De kommer gjerne også igjen - jojo'er for eksempel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar