tirsdag 6. november 2012

Hvis bransjen selv fikk bestemme...

Leser en sak om at Helse- og omsorgsdepartementet, i samarbeid med Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, sendte 7. juni et forslag på høring om regulering av markedsføring rettet mot barn og unge av usunn mat og drikke.

Orkla har svart, og lagt ut sitt svar på nettsiden sin for en tid siden. Interessant lesning. For hvis bransjen selv fikk bestemme, ønsker man ikke regulering. Ihvertfall ikke Orkla. Brevet kan du lese her. Også Laban, som jeg tidligere har skrevet om på denne bloggen trekkes inn i saken kan vi lese i Aftenposten. For like Laban eller ikke, helsekost er det ikke.

Forbrukerombudet på sin side støtter forslaget. Ikke svært overraskende det heller, kanskje? De skal føre tilsyn med at næringslivet innretter seg etter markedsføringsloven, og tjener allmennheten.

Det er tradisjon med styring av markedsføringen i Norge. Når vi fikk en ny markedsføringslov for noen år siden, ble styringen litt løsnet på i forhold til noen områder. Allikevel er det en styring. I tillegg har næringslivet en selvjustis - de vet det godt selv: Det lønner seg på sikt at det man gjør er til det beste for omgivelsene. Hvis ikke slår det tilbake på deg en vakker dag - eller kanskje ikke så vakker? Klassisk politisk grunnsynskonflikt dette egentlig, hvor mye tro man har på at markeder regulerer seg selv.

Utfordring: Hva synes du om styring av markedsføring? Legg inn kommentar med dine tanker.

3 kommentarer:

  1. Tror ikke markedet ville blomstre med kontroversielle reklamer hvis staten gav slipp på styringen, da de måtte ha forholdt seg innenfor de rammene vi forbrukere har til reklamer idag. Tror at en reklame for røyk ville fort ha blitt nedringt av sinte mødre og leger.

    SvarSlett
  2. Interessant debatt. Kan vi sammenligne litt denne saken med saken om hudkrem i Forbrukerinspektørene? Det viser seg at mange kosmetikkleverandører tilsetter A-vitamin i produktene. Det har noen fordeler for produktet isolert, men sammen med kosthold og andre produkter risikerer forbrukerene å få i seg usunt mye A-vitamin, som kan føre til litt av hvert - misdannelser på fostre og benskjørhet blant annet. Bransjen svarer med - det er dette markedet vil ha. Se http://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/mdhp11004412/31-10-2012

    I mange tilfeller er jeg i tvil om markedet klarer å regulere seg selv på en god og langsiktig måte, uten en viss styring. Mengden styring er også et tema...

    SvarSlett
  3. Jeg har lest før at det kanskje skulle settes lover for å begrense markedsføringen av usunn mat / drikke rettet mot unge barn. Men selv om dette hadde blitt gjort, tror jeg ikke det ville gjort stor forskjell. Vi har blitt så vant til markedsføring nå at de fleste av oss ikke legger merke til det engang, hvertfall ikke bevisst. Og jeg mener problemet med overvektige barn ligger mest i hendene på foreldrene.. Men det er ingen tvil om at markedsføringen har effekt på hva vi spiser og drikker, og jeg syns barn bør få muligheten til å vite hva de egentlig får i seg. Barn vil nok alltid ha ett behov en gang i blandt for noe usunt og godt, enten det er markedsført eller ikke.. Men mindre markedsføring av usunn mat/drikke har jeg ingenting imot, spørsmålet er om det fungerer..

    SvarSlett