fredag 9. november 2012

God Jul!

Siden vi er i markedsføringsbransjen, må vi være tidlig ute med å ønske god jul? Må vi ikke?

Markedsføringsbransjen mener mange er den bransjen som er mest hjertlig, og som mener det minst?

Du har kanskje fått en hyggelig oppringning fra en fremmed, som lurer på hvordan været er og om det står bra til i Trondheim? - eller hvor du bor. Og som du omsider forstår at også vil selge deg noe. Særlig det siste faktisk.

I kommunikasjon er det viktig å etablere trivsel og god stemning. Det bygger ned mulighetene for å si nei.

Denne saken startet egentlig med at jeg fikk et medlemsbrev i e-posten fra IKEA. Jeg er nemlig med i IKEA Family. Jeg har meldt meg inn der selv, for å få rabatt, og siden jeg har meldt meg inn, så aksepterer jeg at de sender meg meldinger. En dag kan det være et tilbud jeg vil ha. Jeg frykter litt å gå glipp av ting - det gjør kanskje du også, om du tenker etter?

Ser at IKEA unnskylder seg for at de kanskje støter noen ved å starte jula litt tidlig. For om jula ikke varer helt til påske, så er den lang i markedsføringens verden. Julen har startet, og varer til salget i januar.

For den som planlegger markedsføring til jul må planleggingen ha startet mens det var løv på trærne. Gjør man ikke det, rekker man ikke jula. Dette er en del av handlingsplan-biten i markedsplanen. Ulike tiltak - "Hva skal hvem gjøre - når, og hvor mye kan det koste"?

1 kommentar:

  1. Allerede flere uker siden var det annonser om julebord og juletilbuder, og det var rart å tenke på siden det knapt var november. Men jeg tror nok folk liker å være litt tidlig ut og få sikre seg gaver og tidlig planlegging. Mens noen avskyr at det starter så tidlig, og vil helst bare bli ferdig med presanger, mat og pynt få dager før julaften.
    Det føles ut som om jula starter tidligere for hvert år, og jeg synes det ødelegger stemninga litt når før det første snøflak treffer bakken har de allerede startet salgene og "juletriks"

    SvarSlett