torsdag 8. november 2012

Opplysningskontorer

Denne saken skal dreie seg om opplysningskontorer, hvorfor de finnes og hva de er.

Fra nettsiden til Opplysningskontoret for brød og korn
Har du hørt om et opplysningskontor? Hva er det egentlig? Kan du gå dit og bli opplyst, eller hva? De fleste finnes på nett, og de står bak kommunikasjon i offentligheten, som reklamer.

Hvorfor finnes de egentlig, og hvem står bak. Høres litt halvoffentlig ut, eller hva?

De er ikke det, de er kommersielle så det holder. De ønsker salg for sine produkter. Viktig å vite når man skal vurdere informasjonen. Vi skal komme tilbake til hvorfor.

Et raskt søk gjorde at jeg fant fram til disse opplysningskontorene:

Opplysningskontoret for brød og korn.
Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Opplysningskontoret for melk.
Opplysningskontoret for egg og kjøtt.
Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt.
Opplysningskontoret for blomster og planter.
Opplysningskontoret for automatiske slokkeanlegg.
Norges sjømatråd / Eksportutvalget for fisk - fisk.
Opplysningssiden om noen opplysningskontorer om mat.

Sidene ser stort sett avanserte og fine ut. Altså - de koster en del å lage. Det betyr at noen står bak, som har penger, og som er villig til å bruke penger på dette. Opplysning altså? Eller - markedsføring kanskje? Når du bruker mye penger ønsker du trolig å fremme omsetning av det du informerer om. Altså ikke nøytral informasjon, men informasjon som skal gjøre deg positiv til noe.

Hvorfor så et opplysningskontor? Kan ikke Gilde/Nortura bare skryte av kjøtt? Trenger de et opplysningkontor for det. Gilde er nemlig med på opplysningskontorene, fant jeg på Gildes sider. Hva tjener for eksempel Gilde på dette?

Det er ganske opplagt hva de tjener på dette - de blir gjennom dette oppfattet som mer nøytral - dermed løses de fra forventningen om at de tjener på det de argumenterer for. Dette betyr økt troverdighet i kommunikasjonen.

Eksempel: Hvis du sier spis kjøtt, og du selger kjøtt, tenker ikke folk da "ja særlig"? Hvis du skryter av kjøtt og er  opplysningkontor, så tenker folk kanskje "jasså". Stor forskjell.

Nå skal det sies at de samarbeider med andre om dette, det blir derfor ikke ren Gilde-reklame heller, så litt nøytral i forhold til merke ihvertfall blir de. Dette kommer også i tillegg til "Det kjennes på smaken"-kommunikasjonen deres.


Noen Leverandører har ganske omfattende med forbruker og produktinformasjon som for eksempel:
Oluf Lorentzen- http://www.oluf.no/ og Bama- www.bama.no

Også Prior har dette, du kan lese en del om egg på deres sider. Men de refererer ikke til Opplysningskontoret på sine sider (søkte etter det der, ingen treff). Undres på om dette kan ha med det å gjøre at de ønsker en armlengdes avstand, for at opplysningskontoret skal oppfattes som nøytralt?

På Nortura, som de jo eies av, fant jeg derimot noe om det, de beskriver flere av opplysningskontorene i flere nyhetssaker. Der fant jeg også hvordan de beskriver et av opplysningskontorene:

"Opplysningskontoret for kjøtt (OFK) arbeider med merkenøytral informasjon om kjøtt og kjøttvarer. Kontoret er et kompetansesenter med kunnskap om kjøtt, ernæring og tilberedning av mat. I tillegg besitter kontoret kompetanse om markedet, spisevaner og forbrukerbehov."

Vi finner også informasjon på mange bransjesider, for eksempel Kjøttbransjens nettsider. Dette er ikke beregnet på forbrukere, så her er det en litt annen type informasjon - mer teknisk og mer politisk egentlig.

Mattilsynets nettsider sier ingenting om opplysningkontorene, selv om man søker på det.
Mattilsynets side om mat, fra offentligemyndigheter - matportalen.no har informasjon, der de er veldig tydelige på at dette er offentlig informasjon. Det vil si informasjon uten kommersiell baktanke (ønske om å tjene penger). Andre baktanker kan de godt tenkes å ha, også uten å si noe om det.

Poenget med Opplysningskontorene er altså å drive påvirkning og informasjon - med en hensikt. Kanskje synes du jeg er vel kritisk til dette nå? Men dette er altså i et grenseområde for markedsføringslovens bestemmelser - I §3 står det at "Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring". Da blir det vesentlig spørsmål - er dette markedsføring?

Det er fristende å unngå dette, for å få større troverdighet som avsender av et budskap. Nå kan man nok si at dette ikke er spesifikk reklame, og at det er opplysning. Men er ikke opplysning med en hensikt egentlig markedsføring. Intet kjøttsalg - ingen jobb i opplysningskontoret for kjøtt, er nok virkeligheten for dem som jobber der. Er da budskapene deres bare informasjon?

Og - kan vi tenke oss at det kommer flere opplysningskontorer? Opplysningskontoret for sykling, opplysningskontoret for banktjenester eller ...

Kanskje du har et forslag. Kom med det - legg inn en kommentar

2 kommentarer:

  1. opplysningskontoret for markedsføring :)

    SvarSlett
  2. Opplysningskontorer er nok en form for markedsføring. Med tanke på at når man vet mer om produkter, kan det bidra til å øke forbruket. Når jeg vet mer om en type matvare f.eks føler jeg meg tryggere på å spise den, siden jeg vet hva den inneholder og om det er tilsatt noen ting. Dette kan variere fra person til person, men jeg mener mer kunnskap rettet til ett produket (på en positiv måte) = Mer motivasjon til å kjøpe det/den og høyere trygghet blandt forbrukerne. Jeg kan se for meg, pga. ett større fokus på helse og slanking at det oppstår flere forumer og nettsider (bla. opplysningskontorer) for helse og livsstil. Der man kan hente informasjon om ulike slankemåter og helsekost og kanskje dele informasjon på disse netsidene. Sport vil jo da muligens bli mer attraktivt siden det er relatert til slanking og helse.

    SvarSlett