mandag 12. november 2012

By eller kjøpesenter?

Kunne du tenke deg et kjøpesenter til? Eller er du kanskje mer tilhenger av å styrke handelen i bysentrum i steden?

I en sak i Aftenposten 11.11. sto det skrevet om kjøpesentra. Det reiser noen prinsipielle spørsmål. Hvilket ansvar har næringsliv for samfunnsutviklingen rundt seg? Interessant spørsmål?

Kjøpesentra finnes av mange typer, mange steder
Er det næringslivets ansvar å sørge for at byene utvikler seg på en god måte, eller er det opp til politikerene, og så kan næringslivet pushe strikken til de blir stoppet. Og når de blir stoppet er de gjerne ikke så blide, for reguleringer liker de ikke så godt.

En annen sak handler om dead-malls - døde kjøpesentra i USA. For i det som beskrives som kjøpesentraenes hjemland har mellom tre og fire hundre kjøpesentra blitt lagt ned de siste årene. Shopping Malls er et fenomen som kom derfra, som mye annet innen markedsføringens område.

Etikk og samfunnsansvar er et tema på markedsføring og ledelse 2, men det kan være greit å tenke noen tanker om det vedrørende saker som beveger seg i mediebildet? For både Markedsføring 1 og 2 gjelder det generelt at man skal "holde seg orientert om fagets utvikling gjennom aviser, Internett, faglitteratur og andre relevante kilder". Dette er noe av begrunnelsen for denne bloggen.


1 kommentar:

  1. Jeg har alltid syntes at sentrum er det beste stedet for "shopping", en av grunnene er vel at jeg bor nærme, men også fordi det er ofte "møteplassen" for mange mennesker, og det finnes mange ting som ligger i nærheten av torget. Derfor har jeg ingen behov for å dra langt vekk for å shoppe, kanskje de som bor lengre ut av byen har andre synspunkter på dette. Det nye kjøpesenteret "sirkus shopping" har jeg ikke engang vært inn i, og om det er en ting vi ikke trenger i Trondheim er ett nytt kjøpesenter, tenker jeg. Jeg tror folk syns det er koseligere og mer sosialt å dra ned til byen for å shoppe, og det tror jeg ikke forandres! Det ville vært synd om ingen hadde benyttet seg av sentrum lengre, om alle skulle handle / shoppe rundt omkring på Byåsen eller Tiller.

    SvarSlett