onsdag 24. september 2014

Handel på nett vokser

Netthandelen vokser. Vi har det siste året brukt 42,3 milliarder kroner på tjenester og 31,8 milliarder kroner på varer. Netthandelen utgjør 5-6 prosent av den totale handelen, og vokser. I snitt handlet norske forbrukere for 21.500 kroner hver det siste året, med et snitt på 1260 kroner per kjøp.

Det er mennene som legger igjen mest penger, leser vi i en artikkel på e24. Menn i alderen 40 til 59 handlet for eksempel for over 10.000 kroner mer enn det kvinner i alderen 18-29 gjorde. De handler dyrere varer som elektronikk og sportsutstyr. Snittet i denne aldersgruppen har god økonomi, men de har også funnet ut hvor lett det er, kan vi lese.

Og så er det noe med at det ikke er så synlig. Plutselig har du en ny fiskestang i posten uten at noen har oppdaget at du har vært i butikken.

Menn bruker mer tid på å undersøke priser, framgår det av artikkelen. Viderer, de som bor i by handler like mye på nett som de som bor på landet. De mest urbane handler likevel mindre via mobilen.

Undersøkelsen viser også at vi handler mer jo høyere utdanning vi har. Men unge menn i alderen 18 til 29 år handler mer jo lavere utdanning de har.

Det er interessant hvordan nye muligheter kan påvirke våre handlinger - eller hvordan vi tilpasser våre handlinger til nye muligheter, er kanskje like rett å si?


Kanskje er det særlig produkter som krever noe involvering fra kunden netthandelen passer for. Det er denne typen kjøp hvor du kanskje vet hva du skal ha, og hvor beste pris blir viktig. Handlemåten tillater at du kan bruke god tid når du har tid, og nyte handleopplevelsen. Skal man drive handel på denne måten er det viktig å være klar over at man er underlagt et regelverk hvor den handlende har angrerett. Det betyr at rask leveranse er viktig. Kjøperen må få varen mens man enda husker på at man har lyst på den, og ikke vil returnere den. En del ting er kanskje så viktige for oss at vi ikke vil kjøpe dem på nettet. Du kan se eksempler på mellomløsning - nett og forhandler - i for eksempel slik bilforhandlerne gjør det. Du kan sette sammen din drømmebil, og så ta med dette til leverandøren, eller sende det. Også når det gjelder eiendom har nettet blitt en viktig arena, men ikke for endelig kjøp. Du avslutter selve salget hos forhandler ofte.

Ellers ser vi mange som har både nett- og fysiske butikker. Ofte kan man se en nett-pris, som framstår som noe rimeligere. Hent i butikk, er også en løsning i en del nettbutikker.

Spennende trender å følge med på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar