Kjøp 1 betal for 1 - Lav pris uansett antall |
Nylig fikk matvarekjeden Kiwi handelsprisen, kunne vi lese i Handelsbladet, noe som handler om at de er forbilde for handlende og har opparbeidet et godt omdømme. I samme sted kan vi lese om at Kiwi har ambisjoner om å doble i Trøndelag.
Markedsandelene som de ulike aktørene har kan du lese om i en sak fra vg i mars 2014. Kiwi er en del av Norgesgruppen, som du kan se av oversikten over norsk dagligvarehandel 2013 her.
Som du ser har hver kjede ett eller flere ulike forretningskonsepter, som de tydeligvis lykkes litt ulikt godt med etter ulik markedsandel å dømme.
På bildet øverst i saken her ser du "Kjøp 1 betal for 1 - Lav pris uansett antall" - kast mindre mat, som er en av budskapene til Kiwi. Et stikk til de mange "ta tre betal for to" / "3 for 2" kampanjene (aner vi etterteksten "...og kast en" her?).
Det er ihvertfall et budskap. Vi har lagt merke til Kiwi i det siste, hvor de forsøker å melde seg på prissammenligningen som Rema stadig har vunnet - tretten ganger på rad skryter de av nå.
Du kan jo tenke gjennom hvorfor noen lykkes, og noen ikke lykkes like godt. Representerer kjedene klare alternativer til hverandre, eller er det "samme greia". Kan man finne en klar lederstrategi, en følgerstrategi, eller en utfordrerstrategi eller en nisjestrategi bak dette?
De har ulike deler av markedet ihvertfall.
Hva kommer det av tror du?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar