fredag 19. september 2014

Tesla gjør det bra

Tesla - lånt fra Teslas nettsider
Ganske bra ihvertfall. Hvordan vurderer man egentlig hvor bra noen gjør det?

Det kan være vanskelig å være helt presis når man beskriver at noen gjør det bra, fordi man må ha en mening om hva som er bra. Hva som er bra avhenger naturligvis av hva som er mulig å få til. Man kan gjøre det bra om man når sine mål for eksempel, eller om man gjør det bedre enn før.

Tesla har økt omsetningen med 5100% siste år, kan vi lese på dn.no. Hva betyr det. Det betyr vel at de har økt fra rundt 25 millioner til 1,3 milliarder i omsetning, sånn omtrent. Ingen tvil om at dette er en formidabel økning. Men er det bra? Bra, i betydningen mye, utvilsomt. Men "bra" - finnes det flere betydninger av ordet?

Vi leser videre "Før skatt leverte selskapet et resultat på 9,1 millioner kroner, noe som gir en resultatmargin på 0,7 prosent. Er dere fornøyd med resultatet?" Du er kanskje overrasket over at det går an å spørre om det? Fornøyd? - Visst må de vel være fornøyd? Men så er det tallene igjen da. 9,1 millioner er resultatet. Av solgte 1,3 milliarder sitter de igjen med 9,1 millioner.

Mye, men relativt lite? 9,1 millioner er mye penger, men ikke av 1,3 milliarder. De bruker altså opp  de andre 1,29 av 1,3 milliarder. Så jeg gjentar - er det bra? Resultatgrad betyr hvor mye du sitter igjen med av de pengene du tjener. Resten brukes opp - forsvinner(!). Så for Tesla betyr det at tjener de inn en hundrelapp, så sitter de igjen med  70 øre. Resten brukes opp. Er det bra?

Når man skal vurdere om det er bra, må man sammenligne med noe. - Og hva skal det være? Jo man kan sammenligne med seg selv tidligere år, og se om det går rette veien, eller man kan sammenligne seg med andre, og se om de har bedre resultatgrad. For den som skal satse pengene sine på noe slikt, så vil det jo være det interessante. Ved å selge Tesla kan jeg få igjen 0,7% - før skatt, altså noe mindre. Hva hvis jeg heller satset på et annet firma? Slik tenker naturligvis de som har mye penger, altså de som kan være med å få igang virksomheter, fordi de har råd til det.

Du kan finne både resultatgrad og flere nøkkeltall på en nettside som heter proff. no. Nøkkeltallene måler det samme i ulike firmaer, og gjør det mulig å sammenligne lønnsomhet (inntjening), likviditet (betalingsevne) og soliditet (evne til å tåle tap en stund) hos ulike firma. På den måten kan man sammenligne bedrifter i ulike bransjer, basert på hva de leverer - økonomisk.

Det denne type tall ikke fanger opp er at Tesla muligens har større potensiale. Man har sett en enorm vekst. Gjort riktig kan man kanskje øke resultatgraden, og tjene godt med penger. I tillegg er de så nye i markedet at de er under etablering. Da går pengene raskt ut. Så slik sett er det kanskje bra at de tjener penger i det hele tatt. Og det er som nevnt veldig bra at de har høyt salg. Men det koster. Det hjelper ikke å selge bra, om du bruker opp penger enda bedre...

Som du kan lese er de også opptatt av cash-balansen. Det er nok det de fleste omtaler som likviditet. Om man har penger tilgjengelig til å gjøre opp for seg. Det må man ha. Bare tenk deg at du går på restaurant, spiser og får regningen. Kelneren blir lite imponert over at du kan fortelle at du har høy lønn, hvis du ikke har penger til å betale regningen når det skal gjøres. Slik er det i forretningslivet også.

Så det å gjøre det bra er et mer sammensatt begrep enn man skulle tro...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar