mandag 17. mars 2014

Feil i annonse

Klassisk rettskriving. Det finnes en del enkle skriveregler. Rettskriving gjør noe med inntrykk og troverdighet. Skal du lage en annonse, så pass derfor litt på det. Fanden ligger i detaljene...

Såkalt nye Expert lanserer sin suksessoppskrift på baksiden av en reklameavis, med en lett komisk uttalelse:
"SELGE MERE = SELGE BILLIG". Det heter mer og flere - ikke mere!

Litt underlig med skrivefeil i suksessoppskriften, om det er det. Og ikke nok med det - det de skal selge "mere" av har de 500 av. Litt vanskelig å se at dette blir annet enn klisjepreget skryt med skrivefeil. Det med begrenset antall er ellers et triks for å øke opplevelsen av at du må skynde deg, her risikerer du fort å gå glipp av noe...

Kalles på engelsk for "loss frame". Du rammer inn (frame = ramme) budskapet i et inntrykk av mulig tap, heller enn å fokusere på mulighet for å oppnå noe - såkalt "gain frame". Egentlig et litt fiffig triks. Det er mer handlingsdrivende å presentere budskapet som skynd deg - siste sjanse - her kan du gå glipp av ditt livs sjanse, enn at dette kan du få - vær så god.

Det vi i alle fall kan vi lære av dette - en runde gjennom korrektur er lurt.

Ikke dumt å tenke på å framstå troverdig ihvertfall...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar