mandag 10. mars 2014

Glory days i Manchester?

Faksimile: Ikke helt nytt lagbilde, legg merke til de hvite stolene bak
Etter at manager Sir Alex Ferguson takket for seg, eller overlot roret eller hva man nå måtte kalle det, så har ikke Manchester United hatt all verdens sesong, sportslig sett. Men i helgen slo de West Bromwich 3-0 borte. Økonomisk viser det seg også at markedet har tro på klubben.

I følge en sak på the Mirror har de dratt i land en avtale med Nike verdt £600 millioner. Gang med10 så har du den norske verdien sånn omtrent 6 000 millioner altså - på norsk kjent som seks milliarder. Avtalen er på 60 millioner pund i året, ca 600 millioner norske kroner altså.

Hva i alle dager får et firma til å sette over styr så mye penger? Kan dette lønne seg for firmaet? Vanskelig å si egentlig. Svaret kan være - det de får igjen er merkeassosiasjoner. Hva folk tenker og forbinder med merket. Et sterkt merke vekker sterke assosiasjoner. Nike vurderer at de mange framvisningene de får av merket i "riktige" sammenhenger. Merket ses på vinnere - mulige vinnere. Troen på at de kommer igjen er ikke dårlig. Forøvring er Manchester United et lag som har lykkes med å skaffe seg en posisjon også i Asia, så de er kanskje det laget som har bredest internasjonal appell i den engelske Premier League.

Så mye penger, ja. Men verdt det? Sannsynligvis for Nike, får vi tro. De omsetter internasjonalt årlig for noe slikt som over $24 milliarder (2012). I dagens kronekurs er det over 143 milliarder norske kroner. Store tall. Så vi får tro de har tenkt gjennom dette.

Debatten om det er for mye penger i idretten får ny næring gjennom dette. Hvor mye bør en fotballspiller tjene for eksempel. Det er ihvertfall tydelig at suksess og heltestatus genererer penger inn i Manchester United for tiden.

Jeg tilhører dem som ønsker dem all mulig lykke, så lenge de er bak Arsenal...

1 kommentar:

  1. Hadde jeg vært Nike, ville jeg ha investert i Tottenham Hotspur. En fantastisk klubb med ett magisk potensiale!

    SvarSlett