torsdag 13. mars 2014

Verdien av et nettverk?

Illustrasjonsbilde - produkt som selges på denne måte
Nettverksmarkedsføring er en litt spesiell type markedsføring. Den likner litt på en pyramide. Hver gir litt til den over, ikke veldig mye. Men hvis man har mange under seg, blir det mye.

Denne type markedsføring ser man fra tid til annen. Jeg fikk i dag et tips om at et firma som selger vitamindrikk -  et nettverksmarkedførende firma - er i ferd med å bygge opp nettverk i Trondheim.

Framgangsmåten for et slikt firma er kort fortalt følgende. Tilby en person å treffe en interessant gjerne litt kjent person. Personen er da klar for å bli påvirket. Personen (la oss heretter kalle ham "du") får så vite at det ikke er grenser for hvor mye du kan tjene. Alt du trenger å gjøre er å kjøpe for eksempel et lite brett med styrkedrikk. Deretter selger du dette. Du tjener inn pengene dette kostet, og kjøper jevnlig nye forsyninger. Så rekrutterer du inn flere som gjør det samme. Du ligger under den som rekrutterte deg, de du eventuelt rekrutterer ligger under deg. For hver solgte boks eller flaske tjener også du litt, og den over deg igjen litt. Når de du har under deg rekrutterer nye, tjener også du litt, og den som er over deg litt. Point is - de lavest betaler, og de er mange. De oppi systemet skal tjene godt, og de er relativt få. Det er idéen.

Høres det bra ut? Vel, la meg si det slik; Skal du lære engelsk, så vil du komme i kontakt med verden "der ute"... Start derfor med den følgende setningen "There is no such thing as a free lunch". Tror du noen gir deg noe både lettvint og gratis? - tro om igjen. Slik er ikke verden. Det er ikke slik at du bare ikke har oppdaget mirakelet ennå.

Hvis noen skal tjene gode penger, må de få det fra noen. Deg? Det er idéen. Får du med deg nok folk, så kan det bli "dem". Uansett skal du og de dele med resten av pyramiden. Derfor forsøker man spesielt å rekruttere folk som antas å ha eller er sentrale i et stort nettverk. De ytterste folkene i nettverket får samme informasjon - men de skal egentlig bare betale. Og det å ikke bli ytterst, ja det er ens eget ansvar å unngå. Etisk forsvarlig? Det blir opp til deg å vurdere, jeg stiller bare spørsmålet.

Informasjonen fra firmaer som driver med slik er ofte nokså vag og ullen - og forteller om fantastiske muligheter som ligger der. Uten forkunnskaper og med svært liten innsats kan du bli søkkrik.Tror du på det?

I så fall kan du jo prøve... Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar