torsdag 27. mars 2014

Sterkeste merkevare 2013

Farge, form, forventning - merke
Coca Cola Zero er av Nielsen kåret til merkevaren som har prestert best foregående år.



Dette kan vi lese i en artikkel på kampanje.com. Hva er en merkevare,og hva er å prestere i forhold til dette egentlig?

Varer som brus,  med og uten sukker er vel strengt tatt ikke så ulike? Nei, sier mange - det er stor forskjell på Coca Cola og Pepsi og og Cola X eller hva de nå enn heter... Hva består i så fall denne forskjellen av? Vane? Ulike verdier vi legger i dem? Opplevelse? Smak?

Merkevarer er nemlig varer hvor man legger til verdier, måter å oppfatte, et løfte, en forventning. I tillegg har merkevaren kjennetegn, som gjør den lett å kjenne igjen. Merkevarer er ofte nokså gamle. Det er en møysommelig prosess å bygge opp et sterkt merkenavn.

Til gjengjeld så kjennes merket igjen med ektefølt glede. Det er de samme gjenkjenninger som man kan finne igjen i forhold til å kjenne igjen venner - sterke merkevarer trigger de samme følelser som religion i hjernen vår. Sterke følelser - sterke opplevelser - sterke merker.

Se også denne artikkelen om likhet i begrepet omdømme og merkevare fra tns-gallup.

Vi merker oss den... Nei, nei, nei. Dårlig ordspill...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar