Når du skal kommunisere, må du ikke bare tenke på deg selv. Du må også tenke på hvilken sammenheng ditt budskap kommer. I denne saken har jeg fått fanget opp et par ufrivillige artigheter.
Innimellom ser man nemlig markedsføring som faller litt pussig ut. Det kan være flere årsaker til dette. Det første eksempelet her er fordi reklamen settes opp i en helhet også av andres reklamer. Denne er fra Rådhustorvet i København. Ikke så lett å se - men jeg så den veldig godt på kveldstid. Da lyser "I'm lovin it" McDonalds reklamen mot deg. Men; I samme farger, rett under - som en undertekst nærmest: "CITY container". Ikke helt optimalt kanskje...
Ellers ser vi reklamens støy her. Her er det på en vegg reklame for ikke mindre enn tre fastfoodkjeder; McDonalds, Burger King og KFC (Kentucky Fried Chicken). Ikke godt å vite hvem, om noen, som vinner oppmerksomheten her? Vinnerne er sannsynligvis de som har noe å bygge på i persepsjonen - de du allerede kjenner. En liten påminning - "husk oss", på en måte. De andre siles bort i persepsjonen, eller er bare et lite inntrykk som legger seg der bak et sted - som kan dukke opp som den lille forskjellen når du skal velge en senere gang. Merkekjennskap.
Neste litt artige markedsføringssak er fra klesbutikken "!Solid". Velger man et slikt navn, så har man jo sendt et signal om noe.
Stor var derfor min overraskelse over å se utstillingsdukken som sto der og viste klær... Knust ansikt. Ikke akkurat så solid da sikkert... Det er de små tingene som feller en ofte. Dette så litt rart ut, og passet altså spesielt dårlig med dette navnet på kleskjeden.
Slurv og rot i og rundt butikker er unødvendig og reduserer et mulig godt inntrykk. Derfor er alle detaljer i markedsføringen viktig - fra å drive en kampanje til å følge opp lokalt. Det å jobbe i en butikk er markedsføring på et annet nivå enn å jobbe i en markedsavdeling - men det er like fullt markedsføring. Som gjør noe med lysten til å handle, og noe med hvor mye den som handler kjøper.
Så - god markedsføring eller ikke? Det er ihvertfall ikke vanskelig å finne eksempler på det motsatte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar