fredag 14. mars 2014

Mot selvbetjente kasser

Ikea selvbetjeningskasse - bli din egen ekspeditør
Du har kanskje opplevd det. Kassene hvor du gjør jobben selv. Du plukker opp og skanner varene, trekker kortet også ferdig med det.

Ikea har hatt det en periode. For inntil 15 varer tror jeg det er, så kan du gå i selvbetjeningskasse. Hurtigkasse står det - Det skal gå kjappere. Poenget med femten varer er nok først og fremst kontrollen. For å unngå at folk dropper å registrere varer de kjøper. Tyveri altså. Hurtigheten ellers er helst for å gjøre det mer fristende å gjøre jobben selv - å selge det inn som en fordel på en måte. Noe det jo også kan oppleves som. Men du gjør altså jobben selv. Som i nettbanken, eller i innsjekkingsautomaten på flyplassen, eller i panteautomaten. Du sparer penger for firmaet, som slipper bemanning.

Svinn er en av utfordringene. Men muligheten for å spare inn lønn driver dette fram. Kostnadene. Det er poenget. I en bransje hvor marginene mellom det man betaler for en vare og det man får for den blir presset nedover, er det naturlig for et firma å lete etter mulige kostnadsreduksjoner. Bemanning er en av de største kostnadene. En som arbeider i kassa, skal ha lønn. Hvis man kan betjene ikke én men kanskje fire kasser, så blir denne kostnaden en fjerdedel. Dermed slipper man å legge på et så stort tillegg for indirekte kostnader (i dette tilfelle lønn) når man skal kalkulere prisen. Eventuelt får man større overskudd. Mer igjen til slutt.

I en sak i Handelsbladet på nett leser vi at kassadama (det er sikkert flest damer?) er en utdøende rase. Det betyr at de som jobber med det må jobbe med noe annet, naturligvis ikke at de dør. Det de gjør, kan gjøres på en mer kostnadseffektiv måte altså. Selvbetjening. Så kan en person som betjener flere kasser drive med svinnkontroll, hjelpe dem som ikke får til å skanne varene, og drive med service.

Slike strukturendringer har skjedd i mange bransjer. Man kan på den ene siden si at det truer arbeidsplasser. Men dette er lett å argumentere mot. Man må ikke gjøre unødvendige ting for å holde folk i arbeid. Dette frigjør arbeidskraft. Dessuten, det er du og jeg som må betale en høyere pris fordi kostnaden med å gjøre noe unødvendig da må regnes inn i prisen.

Det er derfor grunn til å hilse dette velkommen. Og samtidig håpe at omstillingen av de som må finne andre ting å gjøre går greit. Det man også kan lære av dette, er at man som arbeidstaker kan bli rammet av rasjonaliseringer - kutt fordi man kan spare penger. Det er viktig å forberede seg på som framtidig arbeidstaker. Skaff deg kunnskap til å kunne omstille deg. Det er en av de sikreste tingene vi kan si om framtiden - det vil bli omstillinger.

Så gratulerer med jobb i kassa! Hvis du skal handle noe må du nok gjøre mer selv...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar