Nyhet - Du kan nå spise joikakaker uten å spise boksmat, hvis det er viktig for deg da. Men det koster litt...
Joikakakene fornyes nå leser vi i en sak på adressa på nett. Det nye er at de selges i pose. De selges litt billigere, bare 39,90 for en pose. Posen er litt større (utenpå) enn boksen. Boksen selges for 44,70. Forskjellen er 300 gram. Boksen har nemlig 800 gram. Posen bare 500 gram... Ser du tegningen? Prisøkning - nær 43% dyrere for et produkt som ser (minst) like stort ut - forskjellen ligger i vekten. Og for den som skal produsere dette spiller det stor rolle.
Hvis du har lest tidligere innlegg på bloggen her, så synes du kanskje å ha lest om tilsvarende før? For det har du da. Dette er prisstrategi i matvarebransjen. Det vil de ikke innrømme naturligvis - mange kreative forklaringer om mer manuelt arbeid og merkostnader. "Sikkert!" - tenker jeg da. "Sikkert derfor de gjør det. Fordi det er så krevende for dem..."? Tror du på det?
Det er ikke så lett å sette opp prisene, folk liker ikke det - så skjul det. 1) Presenter det som en nyhet. 2) Reduser vekten og 3) reduser prisen (mye) mindre. Vips! Suksessoppskriften. Dyrere på en billigere måte. Opplevelsen spiller en rolle! Og - 4) presenter den som ser like stor ut rett ved den gamle. Ingen vil drømme om at du lurer dem på vekt. Og de som legger merke til det - du prøvde da ikke å skjule det, gjorde du vel?
I tillegg så kan en da presentere en litt større pakke senere. Litt mer - enda mer dyrere? Synes jeg ser det for meg - Ny større pakke - 550 gram 49,90 - 10% mer vekt og 25% mer pris? Om de gjør det? Vi får se. Men at det er slik man kan tenke, det er sikkert. Forkle prisendringene. Og velg priser som er litt smarte - slike som man opplever som under noe heller enn over et rundt beløp. 39,90 er veldig under 40 kroner. 41,10 er veldig over på en måte. 1,20 i forskjell - men stor opplevelsesforskjell. Psykologisk prissetting.
Så boks eller pose? Eller både i pose og boks? Valget er ditt - og prisen...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar