Screenshot fra Dagbladet, som viser reklamen som redaksjonell sak |
Slike taxi-stunt har blitt populære. Ylvis har for eksempel gjort dem, spilt musikk for en intetanende passasjer i en taxi. Eller lest opp radionyheter som handlet om passasjeren. Blant annet.
Og så er det gjort som reklame. For Jens Stoltenberg for eksempel, i valgkampen. Jens Stoltenberg som taxisjåfør. Så viste det seg at morsomheten ikke bare var morsom, men også utspekulert av reklamemannen Kjetil Try og hans folk. Plutselig ikke så morsomt? Litt følelsen av manipulasjon, det var redigert og avtalt.
Universitetet i Stavanger har nå fått kjempeoppslag i Dagbladet med sin taxifilm. De utstyrte en taxisjåfør, en skuespiller med sambandsutstyr som satt ham rett i kontakt med et panel på universitetet. Dermed kunne han innlede samtaler med innviklede tema. Som slutter med at han forteller at han har mange eksperter fra Universitetet - begynn din kunnskapsreise på UiS. Smart reklame. Reklame som deles på nettet, fordi den er morsom. Spres i nettverk - gratis. Det er smart reklame. Og så konkluderer man med at der er det smarte folk selv. Smart måte å pakke inn det budskapet på. For når det gjelder slike ting man tenker en del over, da stritter man mot hvis noen serverer en konklusjon - la heller mottakeren trekke konklusjonen. Da overbeviser du mye mer effektivt. Og det gjør de. Det framstår som troverdig at de har smarte folk der. Godt jobba UiS!
Filmen er en del av kampanjen kunnskapsreisen. Og nå har de jaggu fått omtale et sted til - her.
Bra reklame? Eller hva?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar