Faksimile - Bilde fra Møllerens nettsider |
Svaret på noe slikt er alltid: Selvfølgelig. Gå inn i grunnen til at folk kjøper det. Se på hvordan de bruker det. Se på problemer de har med det, og spør deg hvordan kunne vi gjøre dette litt mer eksklusivt, hvordan heve opplevelsen litt, eller går det an å legge til fordeler i bruk. Er det behov folk kunne ha i tillegg som kan knyttes til produktet eller opplevelsen ved å bruke det? Med mel er det mulig. Nettopp derfor har det kommet en variant med mel på boks.
I tidligere tider oppbevarte man melet på krukker. Mel på boks er derfor ikke noe fundamentalt nytt. Det tilbyr også muligheten til å ha det rent og ryddig i melskuffen, eller i skapet, eller hvor man nå oppbevarer melet. Ubeskjedent sier også Møllerens om seg selv at de løser over 100 år med irritasjon. I så fall har de vært trege eller lite opptatt av kunden, vil jeg jo da bemerke.
Din side legger mer vekt på prissettingen når de omtaler produktet. For kjøper du melet på boks så blir det nesten dobbelt så dyrt. Fra 9,60 som er prisen på en pose til 17,50 som er prisen for like mye mel i boks. Hvorfor er det slik? I følge Jan Erik Eikeland, salgs- og markedsdirektør i Norgesmøllene AS "er at dagens produkt i pose blant annet er med på VG's matbørs, og dermed er en «prispresset» vare". Jeg har tidligere på denne bloggen omtalt fire røde frukter te, som av liknende begrunnelser er en "uforklarlig" billig vare. Matvarekjedene tilpasser seg målerpunktene - det de blir målt på, for å framstå som billigst.
Og mel på boks får omtale - til et skal vi si litt tørt og kjedelig produkt. Fant omtale av produktet på en forbrukerblogg - i begeistrede ordelag.
Møllerens er sikkert fornøyd med det.
Takk for link til bloggen min.
SvarSlettHilsen Ingvild