mandag 27. oktober 2014

Limited yoghurt

Her om dagen fanget et produkt i yoghurthylla min oppmerksomhet. Sitronyoghurt.

Sitronyoghurt er friskt og godt. Men denne gangen det var ikke produktet i seg selv som fenget, men måten det ble presentert på: "Limited edition". Sjelden man ser slikt på yoghurter...

Begrenset utgave - eller rettere sagt produkt med begrenset tilgjengelighet. Hvorfor skrive noe slikt? Den vanligste grunnen i markedsføring for å skrive noe slikt, er et ønske om økt effektivitet på markedsføringen. Hvordan kan så dette skape en effekt? Jo, når vi forholder oss til ulike budskap tenderer vi til å foretrekke valg som gjør at vi unngår tap. Dette virker ofte sterkere enn et budskap om at vi vil oppnå noe positivt.

I dette tilfellet er det underliggende budskap; - Skal du få smakt denne yoghurten, så må du kjøpe den mens du får tak i den - begrenset utgave nemlig. Fungerte på meg. Ville kanskje ikke tatt samme yoghurten om det sto "umåtelig frisk god smak" inni sitronen på pakningen. Men "limited edition" - bump i handlekurven min!

Nå skal det også sies at sitronyoghurt forekommer i den såkalte vårfrisk-serien til samme Tine, som selges fra mars til og med mai, da som to av åtte småyoghurter, sammen med kiwi, mango og fersken (to av hver).

Innenfor godteri har limited edition (LE) flere ganger vært brukt, og det er heller ikke uvanlig med "seasonal themes" - sesongvarer. I eksempel to her ser vi et aktuelt sesongprodukt denne uken. "LE candies provides salesboost, short but sweet" var det noen som skrev i en gang...

Man finner også limited edition brukt i markedsføring andre steder. Zalo oppvaskmiddel for eksempel, som hadde en konkurranse om ulike lukter for sitt sprayoppvaskmiddel. Selve aktiviteten minner om en form for markedsundersøkelse eller produktutviklingsprosjekt, og er trolig et forsøk på å skape engasjement og øke merkebevissthetenm, alt på nettstedet plusstid.no som er et sted med mange gode råd, og framstår ikke så ulikt et opplysningskontor, som jeg tidligere har skrevet om på bloggen her. Søk opp opplysningskontor på bloggen her og les om du ikke vet hva det er.

Ellers er spesialutgaver en kjent måte å selge et produkt som ikke har forandret seg på en stund. Jeg har skrevet om iPad i gull tidliger, som er et eksempel på slikt. Men både biler, motorsykler, brennevin, parfyme, klær, spill og spillkonsoller, kameraer, mobiler, musikk, kort sagt en rekke produkter kan promoteres på denne måten. Yoghurt som denne saken startet med var av de mer uvanlige variantene.

Man kan også ha tanker om språkvalget. Norwegian Yoghurt - Engelsk slagord, eller var det omvendt? Kanskje er begrepet så innarbeidet at noen synes det er naturlig?

Skal smake på sitronyoghurten snart, for holdbarheten er limited også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar