iPad mini |
Produktutvikling kan være så mangt, også å komme med varianter som appellerer til ulike folk. Det er det Apple gjør her kan vi lese i en artikkel på e24. De lanserer varianter som gjør at du i enda større grad kan uttrykke hvem du er med hva du kjøper. Denne type atferd har vært kjent lenge, og har vært kjent som Veblen-effekten etter den kjente norske sosiologen Thorstein Veblen. Prangende forbruk, med mange varianter. Senere har også forbruk som handling i seg selv vært studert. Du handler har i seg selv en sosial funksjon.
Men når det gjelder det synlige forbruket, så uttrykker du altså hvem du er gjennom forbruket. Du kjøper mobil eller nettbrett, og kommuniserer noe med det. Ikke alle gjør nødvendigvis det, men mange. For andre kan det være mer en smaksak, og det trenger ikke være knyttet opp til noe slikt.
Ellers er det interessant å lese: "Det vil i så fall ikke bli første gang Apple bruker fargespekteret for å fete opp bunnlinjen. iMac i sukkertøyfarger var tilstrekkelig til å løfte salget for iMac i 1999 og representerte et trendskifte. Gullfargede iPhone 5S skapte ikke den samme entusiasmen, men ble raskt utsolgt i både Europa, USA og Kina etter lanseringen i fjor."
Hva betyr så dette - fete opp bunnlinjen? Jo det refererer til regnskap, økonomi. Bunnlinjen i et regnskap er den linjen som forteller hva som er igjen. Øverst står inntektene, deretter kostnadene, og sist altså bunnlinjen - overskuddet eller underskuddet. Det man har igjen eller tapet.
Ordet "fet" brukes så forskjellig. Fett ord?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar