Kart fra nettsiden sandfarhusparkering.no |
Og det er en ganske formidabel suksess vi kan lese om i adressa på nett. De startet på bar bakke helt bokstavelig talt. Det begynte med en stor tomt på jordene på Sandfærhus. I 1997 gikk kjøpte de ansatte ut arbeidsgiveren sin, og overtok tomta for 1,2 millioner kroner.16 år senere kunne de i fjor ta ut sitt hittil største utbytte på i alt 42 millioner kroner. Fordelt på de ni eierne er det 4,7 millioner kroner på hver. 2012-regnskapet viste et resultatet før skatt som var høyere enn det de tjente på de såkalte ordinære driftsinntektene. Dette skyldtes salget av en annen god tomteinvestering, nemlig på Flesland i Bergen.
Det interessante med firmaet er at de viser stor evne til å se på kundenes behov, og tenke nytt rundt det. Det gjelder bilhold og tilrettelegging som gjør at det ikke kjennes som noen belastning at de holder til litt unna selve terminalen.
Jeg har selv brukt å parkere hos dem, og opplevet at de er både hyggelige, til å stole på og serviceinnstilt. Du får morgenavisen på skyttelbussen, og blir kjørt til døra på flyplassen og blir hjulpet med kofferten og ønsket god tur. Bilen er oppvarmet og kjørt fram når du kommer tilbake. Og du kan ha fått reparert steinsprut, hatt service, tatt EU-kontroll og fått bilen vasket mens du reiste og tenkte på alt mulig annet. Bil er mye heft og prakk, men litt mindre med en slik løsning.
Tallene viser at det lønner seg. Og ikke minst tenker de på produktutvikling rundt parkering, som kanskje ikke er det man umiddelbart tenker at går an å gjøre så mye ut av. Parkering er altså mer enn å sette fra seg bilen - det er trygghet, problemfrihet, det å komme på å få levert bilen på service. Hvorfor ikke utnytte kundenes fulle potensiale, og tjene ekstra på det?
Et eksempel som viser hvordan det går an å tenke rundt service og produktutvikling
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar