fredag 24. oktober 2014

Krangel om effekt

Bilde av annonsen lånt fra allegutta.no
Effekt av reklame er utrolig vanskelig å bedømme. Rundt dette svirrer mye synsing. Hovedproblemet er å vite hva som er effekt av hva.

Det er mulig å måle markedsføringens effekt. Gjør du ikke det er du ufornuftig, for å si det forsiktig. Det å måle markedsføringens effekt er grunnlaget for å lære, og å bli bedre. Kanskje kutter man ut tiltak som ikke ser ut til å virke, kanskje skal det bare justeringer til, kanskje bruker man feil virkemiddel, kanskje er strategien ikke god nok, eller kanskje er til og med de grunnleggende målsetninger man har satt urealistiske eller feil. Men å vite hver enkelt aktivitets effekt er vrient. For da burde du helst kjent til hvordan det hadde blitt uten det du har gjort. Og siden du allerede har gjort det du har, er denne muligheten forspilt. Dessuten virker ting sammen. Det ene forsterker eller forstyrrer kanskje det andre.

Ingebrigt Steen Jensen har, som jeg også tidligere har skrevet om i det siste jobbet med avisannonser - print. Trykket medium altså. I dag er det digitale medier som er mest omtalt. Det betyr ikke nødvendigvis at alt annet ikke virker, men at man også har fått nye muligheter. Man kan få et litt annet inntrykk i dagens mediebilde og diskusjon. Steen Jensen påpeker dette. Også gammel teknologi kan funke.

Og så påstår han at nettopp avisannonsene deres har solgt bananer - nærmere bestemt økt banansalget med 5% i 2014. Og det er da han får motbør.

Statsviter Svein Thore Martinsen reagerer på dette og mener på bloggen sosialkommunikasjon.no at de må trekke påstanden og beklage. I henhold til markedsføringsloven må reklame både stemme og kunne dokumenteres (§3).

Ingebrigt Steen Jensen i byrået allegutta svarer igjen i sin blogg på dette.

Og vi leser, og merker oss det de skriver. Også det at mange tiltak kan ha en tilleggseffekt ved at man internt legger merke til det, er stolte av det, og kanskje står på hardere på grunn av det. Reklamen har derfor indirekte effekter også. Heller ikke disse er lette å isolere i målesammenheng.

Selve saken fikk redaksjonell omtale i kampanje.com, som du kan lese her.

Så effekt eller ikke effekt - og hvor kommer den fra - og kunne den vært bedre - si det?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar