torsdag 30. oktober 2014

Pris for pilsreklame

Faksimile - illustrasjon kampanje.com
La oss kalle en spade for en spade. Dette er reklame for øl. Uteservering på Lekter'n eller en av de andre som serverer duggfrisk pils i vårsola. Og de får pris.

Det skjedde da «Den Gylne Idé» ble delt ut på den årlige Kjøpesenterkonferansen, som arrangeres av Nordic Council of Shopping Norge. Til sammen 29 arbeider konkurrerte om priser i kategoriene Kampanje og Åpen Klasse, kan vi lese.

Velkommen til årets første "ute-pils" står det, de har behendig droppet p'en og l'en, og så har de tatt med en pinne i pilsen som er litt avrundet nederst. Alt for å skape oppmerksomhet. Fra begrunnelsen leser vi:

" Det er ikke så ofte at kjøpesentre klarer å skape debatt, men Aker Brygge fikk svært mye ut av en relativt begrenset kampanje. Juryen la særlig vekt på at en så liten og enkel idé kan gi så mye oppmerksomhet og engasjement i både tradisjonelle og sosiale medier, sier juryleder for Den Gylne Idé, Christine Lampe i NCSC"

Jeg vet ikke hva du mener om dette, men jeg melder meg i forsamlingen av skeptikere. Mulig man kan dra kortsiktige gevinster av å tøye regelverk. I en sak på nettavisen i vår kan du lese om senterets reaksjon over Helsedirektoratet, som håndhever alkoholforbudet, sin reaksjon på kampanjen i vår.

Alkoholreklameforbudet kan man mene mye om. Spesielt er det under press på grunn av mediesituasjonen vi har fått. Ny teknologi gir seg mange rare utslag. Du kan lese om hva Bryggeriforeningen mener om saken på deres side Drikkeglede.no. Vær klar over at dette er en organisasjon som har noe å tjene på visse utfall av saken, og at hele siden er et betalt partsinnlegg og forsøk på å balansere på rett side av den juridiske grensen.

Min begrunnelse for å være kritisk til å honorere kampanjen over er ikke politisk begrunnet. Jeg nøyer meg med å konstatere at det er politisk bestemt at vi skal ha forbud mot alkoholreklame. Da bør de som driver seriøs virksomhet forholde seg til reglene. Det blir noe patetisk over en slik reklame, etter mitt syn. Det trekker redeligheten i tvil. Som markedsfører bør det å respektere lover og regler være det naturlige valg.

Å belønne dem som tøyer grensa så åpenbart som dette synes jeg er latterlig. Men det er mitt syn.

Mener du noe annet, så legg gjerne igjen en kommentar under her...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar