tirsdag 29. september 2015

De skal ha for forsøket...

Denne saken skal handle om produktutvikling med IKEA. Ikke riktig  alt som kommer derifra er genialt.  Økologiske løsninger er heller ikke nok til å redde produkter, bestandig...

På tide med en "agurksak" her på bloggen, selv om det er høst. Var innom IKEA i går. Møbelfirmaet altså. For de er først og fremst et møbelfirma. Men så driver de med litt av hvert - også litt mat og drikke. Jeg tenker ikke på kjöttbullar nå - nei, denne gangen var det iste.

Nye smaker fanget vår interesse. Og det skal sies - de hadde virkelig gått både kjente og kreative veier i produktutviklingen sin. Produktutvikling er viktig. Men ikke riktig alle grep i denne trenger å være helt geniale, om de enn er kreative.

Det kjente, for å ta det først, er at de bruker ulike materialer. Verken furu eller bjørk er fremmede råstoffer i IKEA-sortimentet. De har over tid opplevet stor suksess med det. Men så er det å bruke det i iste da...

Det vi kjøpte i går var is-te. Med tallsmak. Nei, ikke noe spesielt tilpasset en matematikers gane - tall på svensk er furu. Og bjørkesmak. Spennende og interessante smaker tenkte vi spent, og forsøkte produktene.

Her er en liten anmeldelse.

Bjørkesmak: Smaken utviklet seg fra såpesmak i munnen til en halvsøt merkverdig smak. Laaaang ettersmak, av typen det ikke var helt behagelig å ha der. Mer enn hint av kvae... Høy latterfaktor. Førte til snap's (snapchat) i øst og vest, og delvis tilbakemelding som hyllest av min datter, som studerer biologi. Nært opp til fagfeltet hennes dette, men det var også alt. Heller ikke biologer trenger å sette til livs alt de studerer. Isteen med bjørkesmak: Terningkast? Svak toer.

Furumak: Ikke overraskende var kvae og tresmak også et innslag her. Antakelig den verste smaken, igjen i følge biologstudenten. Heller ikke her er det de høye terningkastene som kommer fram. Råstoffet burde nok gå med til å lage hyller, ikke drikke. Men det er kanskje baret fra hylleproduksjonen dette? Vel, i så fall - kanskje lakkingen burde tas litt senere - hva vet jeg. Godt var det ikke. Horribel smak. En anelse boblebad. Terningkast en.

Produktutvikling
Mulig dette var prøvesmakeren?
Produktutvikling er en prosess som krever både idéutvikling, prøving og testing. Flere typer undersøkelser inngår ofte - gjerne smakspaneler hvor kyndige folk sier hva de mener, før produktet blir prøvelansert i markedet, og etterhvert "rullet ut" som man sier, produsert i stort omfang og levert i hele distribusjonsapparatet. I IKEAs tilfelle betyr det i egne butikker.

Stiller meg nok spørsmålet om disse produktene er testet grundig nok. Eventuelt om man antar økologiønsket til folk er så stort at man aksepterer dette. Kanskje er smaken slik at man føler man nærmest forsaker noe ved å drikke det. Mulig det er sunt. Kjentes kanskje litt søtt ut til å være det også. 4,5 g sukker pr 100 ml. Lykkes dette produktet er det ihvertfall ikke vanskelig å lykkes med produktutvikling.

Mer artig enn godt var det i alle fall...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar