Hvordan selge en stol? - bilde fra Bohus sine nettsider. |
Hvis man skal besvare et slikt spørsmål må man starte med hva markedsføring er, og det er mye. Vanlige definisjoner av ordet rommer både situasjonsforståelse, innsikt i kunders behov, og lure planer for å lykkes som leverandør til disse kundene. Alle tiltak innenfor prissetting, distribusjonsvalg både fysisk og på nett, produktutvikling og -tilpasning, personalbruk og påvirkning av markedet eller den enkelte kunde i alle mulige former er derfor innenfor - markedsføring.
Så markedsføring handler om hvor god man er på å ta inn signaler som påvirker en, hvor god en er til å legge en god plan og hvor god man er til å gjennomføre den, og hvor god man er til å kontrollere og korrigere hvis en ser at det blir avvik i forhold til planen. Enhver plan kan feile i møtet med virkeligheten - er man kjapp og ser det, og setter inn tiltak, så rammes man kanskje ikke så hardt. Kanskje kommer man bedre ut en konkurrenter.
Saken som fikk meg til å stille disse innledende spørsmålene handlet om Bohus. De har nettopp gitt Schjærven Reklamebyrå oppdraget med å hjelpe seg med markedsføringen. Bohus har prøvd seg uten reklamebyrå i en periode, men endrer altså nå på dette.
Det er interessant å lese deres vurderinger om hva som virker eller ikke virker. De forteller om en tro på papirbasert reklame (print) - brosjyrer / innstikk og annonser. Og de har tro på DM - tilsendt reklame - direkte mail som forkortelsen står for. Lar seg ofte kombinere med kundedata man har registrert i et kundehåndteringssystem. Du kan av kjøpshistorikken som jo normalt er registrert lese av hvilke kunder som har kjøpt noe før, og hvor lenge siden det er. Kanskje det er på tide å gi tilbud på ny seng, eller salong? Man kjenner vel levetiden på slike produkter sånn omtrentlig og utskiftingstakten? Dette kan muligens danne grunnlag for å effektivisere markedsføringen? Sende folk informasjon når de trenger det.
Det er interessant også å lese at Bohus skifter mellom å gjøre jobben selv, og å sette den ut til reklamebyrå. Slik vil det nemlig ofte være. Bohus er jo også en kunde - på reklametjenester. De øker sin makt i kundeforholdet ved å overta ansvaret for tjenestene selv. Blir reklamebyrået for dyrt, gjør de det selv
I saken kan vi også lese om begrepet byråpitch (-pitsj) - altså at reklamebyråer lager skisser til hvordan de tenker seg å løse et oppdrag de får forespørsel om - et slags miniatyr prøvearbeid. Brukes av og til når større kontrakter skal inngås i reklamebransjen.
Det er alltid interessant å lese hvordan folk tenker når de skal drive markedsføring. Man kan lære noe av det.
Og det er jo litt av pointet...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar