onsdag 23. september 2015

Økologisk er for dårlig

Tar du disse hvis mye billigere egg står ved siden av?
Skal man lykkes med å få forbrukere til å handle økologisk må man gjøre dem bedre. Omtrent dette er busdkapet fra GoodBusiness direktøren Kjersti Fløgstad til Virkes handelskonferanse.

Det er mye som skal ligge til rette før vi trekker kortet økologisk. I Norge kommer 1,5% av omsetningen fra økologiske produkter. Det plasserer Norge et godt stykke ned i internasjonale sammenligninger. Og forklaringen er:

"økologiske produkter er for dyrt og utilgjengelig, og med lav kvalitet, samt at man ikke vet nok om produktene. I tillegg er lite attraktiv eller kjedelig design og emballasje en viktig grunn"

- i følge  artikkelen på e24. Videre:
"– Konsumenten vil ha stil, status og bærekraft på samme gang. Det vi ser, er at om de må velge, velger de stil og status over bærekraft. Men hvorfor skal de måtte velge?"

Produktene vil kunne appellere, og om de er litt dyrere er det viktig at de gjør det.

Du kan ikke selge de dyreste merkeklærne heller i en billigkjede. Det skjønner markedsførere.  Når det kommer til økologiske varer så skal det kunne gå?

Hvor naivt er vel ikke det å tro? Interessant lesning... Eller hva?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar