Faksimile av presentasjonsbilde fra leverandør. |
Kampen om produktnavnet kan du lese om i en egen artikkel, men nå handler det altså om potet* er mer usunt enn grønnsaks* - chips kanskje.
Dette er nemlig tema for en sak på abcnyheter. Og det er en interessant greie egentlig, fordi konklusjonen er omtrent at "slikt noe er ikke sunt i mengder uansett" - og "spørs hvor mye du spiser hvor ofte". Litegranne potet eller grønnsaker stekt i olje og saltet er ikke oppskriften på et sunt liv uansett.
Og er det så godt at du spiser mye av det så er det dessto usunnere. Argumentene for det ene eller det andre er avhengig av din egen selvkontroll altså.
Men det er for en som har noe over middels interesse for markedsføring litt interessant hvordan disse begrepene virker på oss.
Økologisk, go pure, grønnsaker, farger og uttrykk. Mange av våre handlinger foregår "på autopilot". Vi har lært oss noen kjennetegn på hva som er bra og dårlig. Når vi ser disse handler vi ofte uten allverdens mer tankevirksomhet. Innenfor psykologien kalles dette heuristikker. Vi forholder oss til kjente og tillærte handlingsmønstre. Vi kjenner igjen situasjoner på få kjennetegn, og handler ofte deretter.
Stort sett er dette hensiktsmessig og greit i de fleste av livets situasjoner. Vi slipper å gå rundt og tenke på alle situasjoner vi møter på gjennom dagen. Vi skulle vel blitt trøtt i hodet av det? Men ulempen er at det gir oss en god mulighet for å bli lurt. - For hva hvis det ikke stemmer? Eller hva hvis tegnene til gjenkjenning fanger opp en feil situasjon. Chips er ikke råkost når det er stekt i fett og saltet uansett om det flagges som helsekost. Det er jeg nokså sikker på at markedsførerne har forstått, selv om eller det kanskje er nettopp derfor - de omtaler produktene sine som de gjør.
Straight from the land eller ikke...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar