Å endre mengden og omtrent beholde prisen for en mindre mengde er en mye brukt prisendring i dagligvarehandelen. Dette er praktisk, fordi den er så vanskelig å legge merke til når man sammenligner.
Prisøkninger er aldri populært. Så hvis man gjør dem uten å lage noe stort nummer ut av det, er det kanskje lurere?
Slik er det i det minste lett å tenke. Denne gangen er det Gilde og Norgesgruppen som prøver seg med denne strategien. Og, når de blir konfrontert med den svarer kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen følgende leser vi:
"Det er ikke vår intensjon å lure forbrukerne, men vi er også avhengig av å tjene penger på disse produktene"
"Skulle det vise seg at vi har bommet med vekten på 80 gram, er vi villige til å vurdere påleggsmengden på nytt"
I eksempelet er altså vekten redusert i en pakke fra 100 til 80 gram. I tillegg er kilosprisen 106,75 kroner mer per kilo for 80-grammerne enn 100-grapspakkene. Den økte prisen legger man ikke så godt merke til når vekten er lavere. Særlig ikke når pakningene er ganske like å se på.
Den litt småunderlige prisingen av dagligvarer har jeg skrevet mye om på bloggen her. For eksempel (klikk og les):
- om knekkebrødpriser,
- om melpriser og mel i praktisk boks,
- om prisene på ost,
- om sløv prismerking,
- om ketchup-priser,
- om dyr yoghurt i store pakninger,
- dyre joikakaker på pose,
- om Kavli ost og brunost,
- om brus,
- om nudlenes uklare priser, og
- om barberskum og cd'er.
Den som har sans for å studere hvordan ting gjøres kan finne litt av hvert å undres over. Også over de unnvikende svarene fra bransjen når de blir spurt om hvordan de holder på. Pris er et facinerende konkurransemiddel. Det virker raskt på etterspørselen. Få er begeistret for økte priser. Derfor er hvordan man gjennomfører det av betydning. Og hvordan man gjennomfører det kan ha betydning for hvordan man blir oppfattet.
Noe å tenke på for den som skal sette priser...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar