fredag 4. september 2015

Det enkle er ofte det beste

Avansert ikke i uttrykket, men hvordan de gjør det.
Rema har vært kjent for litt av hvert, blant annet slagordet "Det enkle er ofte det beste". Rema har i tillegg vært flink å leve ut sine slagord. Slagordene blir ikke bare slagord, de blir ledeord. "Slik gjør vi det"-ord. Middelet blir personalet - kommunikasjon og prisen, samt at du ser det på plassen. Det enkle er ofte det beste. Ikke noe de bare sier, noe de gjør.

Du ser det på reoler, fruktdisk, paller og skilter. Det oser av god tilstrekkelighet - "Det enkle er ofte det beste". Personalet, skrift, farger, Ikke gull og glitter og fancy forandring - "Det enkle er ofte det beste". Når du gjør det over tid, og har tro på det du gjør, og kommuniserer det, og lærer opp de ansatte - og leverer. Da blir det enkle det beste. Sånn er det bare. Nå frisker Rema opp sitt gamle slagord igjen kan vi lese - "Det enkle er ofte det beste".

Det vi kan lære av Rema er: fokus - fokus - fokus. Tro på det de gjør, og fokus på å gjøre det. Ikke bare finne opp et fancy ordtak, men finne noe som kan fylles med innhold. Og levere. Få hele organisasjonen til å levere. Ikke lett, det må ingen tro. Det er et stort system. Men et system som har en klar idé, en klar tanke, og som gjør det. Og som heller ikke skjemmes over at det er enkelt - tvert imot. Det skal være enkelt.

Og så - av og til - viser de at de bare er mennesker, arrangerer overdådige fester. Flasher rikdom og ekstragavanse. Men så tilgis de like raskt som de gjør det nærmest  - fordi idéen er så enkel og så troverdig siden den vises i (omtrent) ett og alt. Og fordi de tar med hele "gjengen" når de gjør det. Det er alle kjøpmennene - ikke bare en indre krets.

De beste er sjelden enkle, selv om det enkle ofte er det beste...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar