Faksimile fra sak. Time to go? - |
Volkswagen-sjef Martin Winterkorn må finne seg ny jobb, for han måtte gå. Tillitkrisen er dyp - og et firma er avhengig av et godt omdømme. De selger biler på kvalitet. Når de lyver om utslipp, hva annet er de da i stand til å lyve om? Dette er spørsmål mange stiller seg. Saken begynte å rulle i USA, som du kan lese om i saken på e24, og omfanget er enda ikke kjent. Det spekuleres i om dette også gjelder Europa, og kanskje også andre tyske foretak.
Saken som har fått kallenavnet "dieselgate" har fått flere hoder til å rulle i det markedsledende tyske industrikonsernet. NHH-professor i internasjonal ledelse, Paul Gooderham omtaler saken, hvor det eneste han er overrasket over med at lederen går er at han brukte tre dager på å finne det ut. Det fantes bare to muligheter – begge med samme utfall sier han:
"– Enten så visste Winterkorn ikke om jukset, og da er han inkompetent og må trekke seg. Eller så visste han om det, og da må han selvfølgelig også trekke seg, sier Gooderham."
Også BMW har fått oppleve aksjemarkedets reaksjon etter spekulasjoner om de har gjort noe liknende etter for store utslippstall fra noen av deres modeller, kan vi lese i dagbladet. Det blir spennende å følge saken, som omtales som denstørste skandalen i tysk næringsliv i nyere tid.
Det handler om omdømme i forhold til nåværende og potensielle kunder. Og det handler om bøter og straff, som kan koste dyrt. Det handler om arbeidsplasser. Det handler om aksjekurs, om folk vil tørre å stille penger til disposisjon til selskapet. Risikovillig kapital er viktig for framtidige satsinger. Alt dette og mer til står nå på spill. Pluss at man skal uansett alt oppføre seg skikkelig. Det har ikke VW gjort, og nå kommer straffen.
Ikke bra...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar