tirsdag 1. september 2015

Produktansvar

Teltet det er snakk om - har du et slikt levér det tilbake
Biltema kaller i disse dager tilbake et telt, fordi det er farlig å bruke.

Hvilket ansvar har man som markedsfører egentlig for produktene man utvikler og selger? I denne korte artikkelen i nettutgaven til Store Norske leksikon kan du lese om produktansvar. Som markedsfører har man altså et ansvar for produktene man markedsfører. Dette er verdt å vite når man driver med produktutvikling.

For å håndtere denne risikoen kjøper mange firmaer forsikring som skal hjelpe dem i slike situasjoner. Vel og bra det, men også en ny kostnad å regne inn når man skal regne ut pris.


Tar du med et slikt telt får du pengene tilbake leser vi i pressemeldingen fra Biltema. Kreves ikke engang kvittering, leser vi.

Problemet er dårlig ventilasjon. Det er for tett, og det kan oppstå kvelningsfare. Tilsvarende hører vi om av og til med biler og med elektriske artikler, ofte knyttet til brannfare. I noen tilfeller har det også handlet om leker som kan være farlige for små barn.

Verdt å være oppmerksom på både for forbruker og markedsfører.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar