Kjøp deg en stol og få 20% av verdien som gavekort på Rema som et gavekort som er gyldig i tre måneder fra utstedelsesdato, hvis det ikke allerede er nedsatt... Det er Skeidar som har dette tilbudet - om man skal kalle det for det.
I en egen tilbudsbrosjyre med kampanjeperiode blander de inn matvarer. Av forsiden så dreier ca 1/4 del seg om Rema 1000. Hva er dette? Og går du på Rema sine sider, så finner du det jammen der også. Hva er nå dette? Jo, vinn vinn for begge. Det som kan få kunder til å droppe nitidige sammenligninger av priser - og unngå å gå glipp av dette, om de så skal kjøpe dyrere møbler av den grunn. Og så profileres gavekortverdier på opp til 10000! Da må du riktignok først kjøpe en seng til ti kroner unna 50000 kroner, men allikevel. Fristende? Ti tusen kroner...Kanskje er det sånn at noen vil påvirke kjøpet på bakgrunn av dette? Et kjøp kan ha mange roller rundt seg, noen gir informasjon, noen påvirker, noen bestemmer, noen utfører kjøpet, noen betaler. Trenger ikke alltid være den samme. Derfor kan det å tilsløre det hele på denne måten kanskje være effektivt? Er det etisk? - vurder selv. Man ser hvertfall mer og mer av slikt.
Rema får vist seg hos Skeidar, og omvendt. Og prisen tilsløres. Sammenligningen av hva som er et fordelaktig kjøp blir enda vanskeligere. Eksempel på et samarbeid mellom to bransjer som kun har kundene til felles.
Så hva er dette? Litt rart.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar