Faksimile fra saken på trd.by |
I mange tilfeller ender det med at slike firmaer blir kjøpt opp. Dette er ofte en vinn-vinn situasjon. De små får tilført teknologi og markedskunnskap og ikke minst kapital og en kundebase - som ofte er tilgang til et marked, og de store får knyttet til seg ekspertise, skaperkraft og kreativitet. Men det er ikke alltid det skjer. Uansett er det artig å følge med nye kreative folk som satser.
Denne uka kunne vi lese om Karoline fra Bodø, som er økonomi- og administrasjonsstudent, og som har startet en liten virksomhet med strikking. Er du fra Bodø så vet du hva vind er. Hun har kalt strikkebedriften sin for "Vindr Lun", inspirert av vikingetiden og vakre Nord-Norge. Markedsføringen er basert på sosiale medier, så langt, og produksjonen skjer ved håndarbeid, men hun vurderer etter hva vi kan lese å anskaffe strikkemaskin. Les om Karoline Fosby på trd.by.Viser at målrettet tankegang også gjelder for små virksomheter. Men man må tilpasse tenkingen til situasjonen man er i, og mulighetene det gir. Også som liten må man tenke på - hva er en lur strategi?
En annen som startet i det små, med utgangspunkt i studentmiljøet i Trondheim var tromsøværingen Håkon Bertheussen. På e24.no kan du lese om hvordan det har gått med ham. 58 millioner på tre år er en eventyrlig suksess.
Det er mulig å lykkes med en god idé, timing og hardt arbeid...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar