mandag 24. juni 2013

Logolikhet

Av og til er logoer så like at man undres om det er plagiat. 

Dette har det vært diskutert for Avinors nye logo.

Søker vi på Wikipedia finner vi beskrivelsen av begrepet plagiat:

Plagiat (fra senlatin: plagium, som opprinnelig betegnet «tyveri av mennesker» eller «menneskerov») er urettvis imitasjon, etterligning eller kopiering av et åndsverk som hevdes og fremstilles, enten i sin helhet eller deler av, som noe man har skapt selv; litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk tyveri.

Avinor, som sies å være fint eller ufint kanskje nær Noregs mållags Nynorskstafetten-logo, kan du lese om på Aftenpostens nettsider. Ikke så langt unna? Mållagets folk "mekket" logoen sin selv, mens Avinor brukte et antall millioner - men da fikk de også logoen forankret, sier de...

Også et annet halvstatlig - eller offentlig eid firma - nemlig Posten har vært beskyldt for plagiering. De gikk utenlands - til et firma i Sverige, og fikk laget en logo som ikke er svært ulik London Clearing House sin logo. Ikke rart om du sliter med logospill, sier vi... Saken kan du lese om i Dagens Næringslivs nettutgave. (Saken er dessverre ikke der lengre, men google de to firmaene og se på logoene selv) En viss likhet kan man se. Interessant er svaret på den kreative lederen i Grow som var:

"det er sånt man må regne med i vår bransje. Det er mange meninger og en jakt på feil. Men jeg står fullt inne for den logoen vi kom frem til etter en kjempelang prosess. Logoen kan ikke ses på som ett element, men må ses i sammenheng med hele den nye identiteten til Posten og tvillingsjelen Bring, sier Sandberg"
En viss likhet i ordbruken her også - "lang prosess", "identitet"...

Hva synes du - keiserens nye klær eller genial nyskapende identitetsprosess som gjerne kan koste flesk? Legg igjen en kommentar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar