Skjermbilde fra TV2 |
Dette får kritikk fra flere hold. Det ene er hvorvidt det er godt nok merket. Interessant nok. Bestemmelser må følges i markedsføringen.
Den andre kritikken kommer fra Professor Lars Erling Olsen ved Institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania, og den kritikken går på om det virker. For produktplassering er jo noe man gjør for at det skal ha en effekt. - Har det det?
Professoren mener at dette tvert imot kan virke mot sin hensikt og er amatørmessig utført, der flaskene er plassert slik at det er åpenbart at de er plassert der - glir ikke naturlig inn i det hele tatt. Virker bare sleipt. Folk skjønner at de skal bli påvirket, og skrur på forsvarsverkene sine - tenkingen. Og tenker den som man prøver å påvirke selv, så får man ikke sneket inn et budskap. Da får man kun forsterket den tankevirksomheten som allerede er der - og det er jo ikke lurt hvis folk tenker - "- Nei se på Cola du, sleipingene"... For hver gang dette vises så framstår det som klarere og mer bevist i hodet ditt at Cola er sleip. Og dette bruker de penger på. I tillegg så virker det som alle i studioet skyr denne sukkerdrikken - de drikker nemlig tilsynelatende vann.
Det er også gjort en liten greie av at etikettene på flaskene skal representere landene som spiller. Dette er gjort på en så lite tydelig måte at det trolig har gått folk hus forbi. I den siste saken som det er lenke til her kan du lese at produktplassering finnes i ulike varianter til ulike priser.
Interessant - for man må alltid tenke gjennom, er det mulig å oppnå det man ønsker, og er det verdt det. Svaret kan være vanskelig å regne ut, men det betyr ikke at man ikke bør tenke gjennom dette.
Gjør det vel? Uansett - god sommer til sommerleserene av denne bloggen!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar