tirsdag 17. oktober 2017

Vanskelig å se de små detaljene Krogh?

Reklameepost til en kunde i Trondheim fra Krogh
Jeg har fått briller. Rettelse - jeg har kjøpt briller. Man ser fort litt svakere når man blir litt eldre. I mitt tilfelle på nært hold, særlig når det er mørkt. Men nok om det. Jeg kjøpte dem hos Krogh Optikk på Nordre gate i Trondheim. Fordi jeg bor i byen, og har vært hos dem før, og fordi min kone anbefalte dem.

Så langt om mine vaner. Men vi legger merke til at valg man gjør som kunder ofte smitter over på andre, og at kjøpsvaner man har lagt seg til har en tendens til å fortsette. Man føler seg husket og ivaretatt. Stoler på dem man kjøper hos.

Og at Krogh husker meg er det ingen tvil om. Jeg har fått melding om alt var ok. Bra!

I dag fikk jeg en melding som ikke var bra. Nemlig en invitasjon til åpen dag hos Krogh Optikk Strømmen Storsenter. Krogh ber meg ringe 22 47 90 60 for å bestille time.

Hvordan skjer slike ting? De har øyensynlig (!) en kundedatabase de ikke har sortert på postnummer. Og så sender de ut informasjon til kunder som har vært aktive i senere tid, i håp om at denne type markedsføring skal være mer effektiv enn annen type markedsføring - segmentering på bakgrunn av tidligere registrert atferd altså.

De kunne jo gjort mange ulike ting for å få kunder til å komme til seg. Laget brev, sendt ut en liten gave kanskje, laget reklamefilm, annonsert, ringt, vært på stand - det er bare kreativiteten som setter grenser.

Når man gjør slik Krogh gjør - eller har prøvd å gjøre, kalles det å segmentere - man sender ut til et utvalg kunder man i større grad enn andre vil fenges av tilbudet og kjøpe. Man kan bruke så mye penger på tiltaket at man får tilbake akseptabelt mye mer i inntjening. Det vet man ikke på forhånd, så her må man forsøke å lage en prognose. En kvalifisert gjetting, oftest basert på tidligere erfaringer.

Bommerten Krogh gjør her er enten at de sender ut til alle sine kunder - og viser at de ikke bryr seg stort om at de spammer ned eposten til sin trofaste kunde i Trondheim - som aldri vil finne på å dra til Strømmen Storsenter for å få briller eller linser. Eller de har slurvet i utvalget. Dette burde selvsagt kun gått til kunder på Romerike, nær Strømmen altså.

Jeg blir bare irritert og føler meg upersonlig behandlet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar