tirsdag 19. desember 2017

Ulovlig markedsføring

Tradisjonell markedsføring har sine alternativer
Det er vanligvis lettere å "reaktivere" en kunde som har forsvunnet eller sluttet, enn å skaffe seg en helt ny kunde. Dette vet de som driver med markedsføring. Derfor er det som regel viktig å lage en delplan av tiltak som skal få tidligere kunder til å komme tilbake og handle igjen.

Men alt har sine grenser. En av grensene er lovverket. Da Norge fikk ny markedsføringslov i 2009 ble det innført begrensninger mot visse former for markedsføring. En av disse er begrensning for å bruke telefon i markedsføringen.  Lovens kapittel 3 begrenser noen former for markedsføring forbrukerne har rett til å reservere seg mot. Den fastsetter også grenser for tid, altså når man kan ringe.

Det er Godtlevert.no som nå er i trøbbel fordi de har ringt en del tidligere kunder som har reservert seg mot telefonsalg. Normalt har man lov å ringe sine kunder, men ikke tidligere kunder som har avsluttet kundeforholdet, leser vi i saken.

Så det er litt å passe på for å være "innafor" ulike bestemmelser som finnes.

Den sikreste måten er å sette seg litt inn i bestemmelsene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar