fredag 1. februar 2019

Uro i handelen

Bilde lånt fra sak, Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Handelen er i endring. Butikker dør. Butikksentre sies å måtte omstille seg. Det er et skifte på gang. Et skifte i hvordan det er å drive butikk. Hva som er reglene i konkurransen. Kundene endrer seg. Så hva skjer. Nye grupper kunder kommer, og de er annerledes.

Spådommen er klar:
"- Generasjonen som kommer opp nå er «digitale natives». De bruker mobilen mye mer enn TV-en, og vil gjøre store deler av shoppingen med noen tastetrykk. Når denne generasjonen får kjøpekraft - som ikke er så mange år til, vil butikkdød og kjøpesentrenes utfordring med butikkers lavere arealbehov ta av for alvor".

Det er analysesjef for kreditt i Danske Bank, Haseeb Syed, som sier dette. Han mener norsk detaljhandel har sluppet nokså billig unna - med den litt truende halen "så langt"...

For ting vil skje - mener han. Hva han tror kan du lese i saken. Det vil gå noen år før vi vet om han får rett, eller hvor rett.

I en annen sak kan du lese om at Norge er et problematisk land. Ikke i sin alminnelighet, men å drive handel i for HM (Hennes og Mauritz). Forklaringen på dette er både nedgang i handel og bytte av logistikksystem. Logistikk er hvordan man planlegger og styrer vare- og informasjonsflyten gjennom en organisasjon - kan omfatte innkjøp, frakt, lager og levering, samt betalingssystemer. Folks vaner endrer seg. Også deres forventninger til lettvinthet og hvordan man vil foreta innkjøp og betaling. Folk belønner firma som ikke tilpasser seg dette med å avstå fra å handle med dem. Derfor må man forstå kundene, og fange opp deres betydningsfulle forventninger og tilbøyeligheter. I tillegg må man kanskje være i flere kanaler. Det er kunden som har pengene.

Derfor har kunden alltid rett, som det sies.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar