fredag 28. juni 2019

Tøff konkurranse eller tøffe konkurrenter?

Mat for 11042 - velg hvor mange øre tillegg...
Pris er et konkurransemiddel. Med det mener man at man kan bruke prisen til å påvirke etterspørsel. I matbransjen betyr det at hvis du ikke er billigst innen lavpris så velger kundene dine konkurrenten. Kanskje. Det skal nok litt til - litt betydelig forskjell over litt tid må til for å bryte en vane.

Enhver.no har gjennomført en prisundersøkelse - sist nå i april, mai og juni. Konklusjonen er dødt løp mellom erkerivalene: På 460 innhentede priser per kjede i disse månedene, koster både Rema 1000s og Kiwis handlekurv 11.042 kroner.

Kun 42 øre skiller kjedene: Kiwi beholder ledelsen. Perfekt konkurranse - eller full kontroll på markedet - gode marginer mellom innkjøpspris og utsalgspris, gjør at de er fornøyd med å dele lavprismarkedet? 

Her spriker forklaringene. Med en prisforskjell på 0,0038% og to samstemte kommunikasjonssjefer som mener det er "kjeeeeempegod" konkurranse stinker dette. Ikke troverdig i det hele tatt.

Problemet i denne bransjen er maktkonsentrasjon. Noen tjener seg søkkrike. Konkurransen er der.  Men det er i et marked som ikke i det hele tatt fungerer som et konkurransemarked. Det er to konkurrenter (muligens tre) innenfor lavpris. De deler markedet. De er også totalt alene i markedet. Kommer det en ny konkurrent, så knekker de den som en maur. Knips, bort - også fortsetter vi. De dominerer utsalgsleddet, så heller ikke leverandørene har noe makt. De må finne seg i betingelsene til kjedene eller la være å selge i dett norske markedet. Slik er det.

Les saken på msn økonomi her, og dann deg ditt eget bilde av det.

Konkurranse er facinerende...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar