torsdag 24. april 2014

Netflix øker prisene

Det å øke prisene kan være vanskelig. Derfor ser en ofte allslags triks rundt dette. Netflix endrer nå prisene, kan vi lese. Det blir dyrere.

Dette leser vi om i en nyhetssak på kampanje.com. Det handler om et produkt vi har vent oss til nå. Produktet har altså begynt å komme godt i gang med livssykluskurven sin (produktets livssyklus).

Mange synes nå det er praktisk å kunne se tv slik, de som gjør det. Man kan selv styre når man ser hva. Trenger ikke å la andre bestemme programvalget ditt, eller timingen.

Når man har vent seg til et slikt produkt, og at det fungerer greit, så fungerer det tydeligvis å øke prisene litt. Det man ofte ser er at det går fint dersom kunden opplever at det er prakk å skifte leverandør. Hvis du må skifte utstyr eller gjøre noe, så vil man ofte akseptere noe høyere pris. Ofte blir man da litt mindre fornøyd, men aksepterer det. Eller man kan synes det er rimelig med en viss oppgang, og ikke legge stor vekt på det i det hele tatt.

Det er vikrig for en markedsfører å ha tenkt gjennom - hvilke reaksjoner kommer på dette. Ofte ser vi derfor at de som setter opp prisene gjør det litt utydelig. Eksempelvis i dagligvarehandelen. Der lanseres ofte ny større pakning, ny design eller ett eller annet som kalles nyhet, nærmest for å ta fokus vekk fra prisøkningen.

Men Netflix gjør ikke det engang - de bare øker prisene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar