fredag 19. februar 2016

Motorsykkelmarkedsføring i trøbbel

Honda i farta?
Markedsføring skal danne grunnlag for å kunne tjene penger. Det er hovedintensjonen med det meste av markedsføring. Markedet er mekanismen som regulerer kjøpsavtalene mellom kunde og leverandør og konkurrenter, og  den andre delen av ordet -føring betyr at det du gjør bestemmer suksessen. At ikke alt er tilfeldig, men at det du gjør fører til din suksess, på et eller annet nivå - høyt eller lavt.

Det er ikke bestandig det blir suksess. Av og til går driften dårlig. Går det riktig dårlig så har man kanskje ikke penger til å betale alle regningene. Man får regninger som skal betale for varer man må kjøpe inn, man må betale lønn til ansatte, for strøm, forsikring, husleie, transport, søppelhåndtering, renhold, og en hel haug andre ting.

Derfor må man passe på å ha penger tilgjengelig. Likviditet er et fint ord for det. Mangler du penger, så mangler du evne til å betale. - De du skylder penger vil bli sure, og kan kreve at du slås konkurs. Da stoppes driften i firmaet og penger blir forsøkt hentet for å dekke flest mulig av regningene dine.

Går man ikke konkurs, så betyr det at man klarer å betale regningene. Men allikevel varierer resultatet. Det vil si i hvilken grad man klarer å tjene mer enn man bruker. De beste firmaene har kontroll på slikt, og tjener mer enn de bruker opp. Det er en del av markedsføringen, eller en betingelse for å kunne satse på markedsføring egentlig. Ofte er det egne økonomifolk som passer på økonomien, og som gir rammene for markedsføringsfolkene. Markedsføringen sørger for at penger kommer inn - så alle er avhengig av hverandre.

Eksempelet Honda i Trondheim
Et firma som ikke klarte å tjene nok penger var Bikerstreet i Trondheim. De forhandlet Honda motorsykler som i følge bikeport.no var Norges 2. mest solgte lettmotorsykkelmerke og norges tredje mest solgte tungmotorsykkelmerke. Man skulle tro at det i den fjerde største byen i Norge (etter Oslo, Bergen og Stavanger/Sandnes) skulle kunne gå an til å få lønnsom drift ut av å selge en av de mest populære motorsykkelmerkene, synes du ikke? - men nei, tydeligvis ikke. Ikke slik de drev.

- Men hva skjer da? Hva med de kundene som har handlet ny Honda motorsykkel, og så går forhandleren konkurs? Hvor henvender man seg da?

Jeg er i den situasjonen. Jeg kjøpte for et par år siden en ny Honda motorsykkel hos Bikerstreet. Nå er de lagt ned. Lokalene tomme. Hvor henvender man seg da? Jeg søkte på nettet - ingen informasjon. På sidene til Bikerstreet var Trondheim ikke der. Slettet. Jeg gikk inn på importørens side, Kellox. De kunne fortelle at de var best til lands og til vanns. Men Trondheim - søkk borte. Ingen forhandler å spore, ingen informasjon. Et søk på "trondheim" ga "ingen sider funnet".

Dette fant jeg ganske merkelig, så jeg ringte til importøren. Etter å ha trykket meg gjennom ulike valg, fikk jeg svar av en hyggelig mann på salg, som kunne fortelle at konkurrenten - Ride - hadde tatt på seg ansvar for reperasjon og oppfølging. De jobbet med å finne løsning og ville kunngjøre det når de hadde en løsning på plass. Jeg søkte opp siden - og der ganske riktig: på http://yamahastoretrondheim.no/ fant jeg noe informasjon om Honda: "I perioden uten Hondaforhandler i Trondheim skaffer vi også originale Hondadeler, og fungerer som servicepunkt på Kellox/ Loxkel sine produkter."

Man kan jo si det er en harmonisk historie oppi all konkurransen, at konkurrenter tar ansvar for hverandre. Men det er dessverre intet eksempel på særlig god markedsføring. La meg få anbefale et par ting:

1) Kunder som har handlet hos en representerer en stor verdi, for om du behandler kunder bra er det stor sannsynlighet for gjenkjøp. Og med et gjenkjøp får du lave markedsføringskostnader og omsetning. Lurt.

2) Man venter ikke med å informere kunder. Å overlate kunder til usikkerhet er lite konstruktivt for å få til en positiv kunderelasjon. Når de heller ikke leggre ut passiv informasjon om hva som skjer er det rett og slett svakt. Siden de representerer et av de suksessrike merker tar de kanskje salg litt for gitt. Kan hende det stemmer til en viss grad, men de mister en del salg de kunne hatt på dette.

Honda har kundedata på sine kunder og kunne og burde informert på ulike måter om hva skjer i Trondheim. De har ikke lagt et optimalt grunnlag for handel med Honda motorsykler i Trondheim de kommende årene. Etterhvert forbinder jeg de med konkurs og utydelighet. Skulle jeg kjøpt motorsykkel i dag ville jeg nok vurdert BMW sterkere enn jeg gjorde sist.

Det blir interessant å høre om de kommer opp med en mer permanent løsning etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar