tirsdag 24. mai 2016

Tøffe tider på papir

Det er ikke lett å drive papiravis. Meldingene om opplagsfall drypper stadig inn. Dårlig økonomi. For en gratisavis er det ekstra vanskelig. De har alle sine inntekter fra annonser.

Denne gangen er det Byavisa i Trondheim, kan vi lese i en sak på kampanje.com. Etter 20 års drift er det kroken på døra og avvikling av 7 arbeidsplasser. De tjener ikke penger på det langre. I saken kan vi lese at avisa ble kjøpt for 35 millionber i 2008. Deretter har de tapt 10 millioner. Adresseavisen er inne på eiersiden av dette. Noe som igjen er litt pussig. Når noen eier en konkurrent er det jo ikke helt heldig for konkurransen.

Men hvorfor lønner det seg ikke? De har hatt et opplag på 70.000 aviser. Dette har de spredt hver 14. dag i Trondheimsområdet og Melhus. Da er det bare å regne på det. 70.000 aviser skal trykkes og distribueres. Aviser må produseres. Det koster å ha journalister som skriver saker. 7 ansatte hadde avisen. Det omfatter både leder, journalister og reklameselgere. I tillegg må de ha noen som jobber grafisk med å sette opp avisen slik at den kan overføres til et trykkeri hver 14. dag. Så må de nok ha både hus, strøm, forsikringer, bil og utstyr, og enda både søppeltømming og vasking og vaktmestertjenester, for å nevne noe. Alt koster. Det krever at du klarer å selge for mer. For en bedrift lever av at det den selger har større verdi enn det den bruker. Det klarte ikke Byavisa.

Grunnen er de som kjøper reklame. De har ikke nok tro på at annonsene vil gi dem den effekten de trenger for å bruke penger på annonser i Byavisa. De bruker pengene på andre tiltak. Kan også tenkes at folk er mer forsiktig med pengebruken. Det har vært dårligere tider enn før. Da strammes pengebruken inn. Man blir mer opptatt av slikt som reklamens effekt.

Hva ville du gjort - ville du brukt penger på en annonse i Byavisa? Se på bildet over. Tevo Dekk har en annonse på forsiden. Hva tror du den koster, og hva skal til for at den blir lønnsom? Verdt å tenke over for den som har ansvar for markedsføring. Hvilken jobb skal annonsen gjøre? Hva skal den få til? Skal den bygge kjennskap? Skal den få til umiddelbare salg? Hvor mange? Hva er det konkrete målet med den? Jo bedre mål man har med hver aktivitet, jo mer tenker man over tiltaket. Og da blir det kanskje ikke noen trykket annonse der... Ihvertfall ikke nok til å drive Byavisa lengre.

Slik er det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar