fredag 19. mai 2017

Karakterdrap på merkevare

Bare Jarlsberg er Jarlsberg, eller det er bare Jarlsberg?
"- Tine dreper merkevaren". Sterke ord. Men er det sant? Og hva er det man dreper, i så tilfelle? Hva er egentlig en merkevare?

En merkevare er et produkt - en vare eller tjeneste, som i tillegg til seg selv har tilleggsegenskaper som ligger i merket. Sammenligner du med en person kan du si at et godt eller dårlig rykte ikke påvirker personen, men det kan påvirke hvordan du oppfatter personen. Slik er det også med merkevarer. De kan ha en merverdi i selve måten vi oppfatter dem på. Skal du ha en pålitelig bil, tenker du kanskje Lexus eller Toyota. En sikker bil - Volvo? En lynrask - Porsche? Og så videre. Dette er ikke nødvendigvis objektive egenskaper, men det er oppfatninger vi gjerne har.

Jarlsberg er ikke bare ost "- Kjøpte du ikke Jarlsberg?" husker du kanskje fra deres reklame? Jarlsberg er så spesiell at Tine har saksøkt Synnøve Finden for å etterligne dem. Bare Jarlsberg er Jarlsberg. Norsk ost laget av norske kvalitetsvarer gir den unike smaken.

Fra en reklamefilm fra Tine hører vi dette:
"Det er et håndverk å lage god ost. Gode norske ystetradisjoner i over 100 år og en vel bevart hemmelighet har skapt den karakteristiske og gode smaken som gjør Jarlsberg® unik. Det er derfor vi sier: Bare Jarlsberg® er Jarlsberg®."

Men så kommer nyheten -  de lager den i Irland også, med irske kuer og irsk fór. Så hvor vanskelig kan norske ystetradisjoner være tenker du kanskje? Ødelegger mye av historien? Det mener ihvertfall Hilde Charlotte Solheim i Kampanje. Du trenger ikke være enig, men hun har et poeng, har hun ikke. Hele historien som Norsk Jarlsberg bygger på vakler, eller blir mindre troverdig. Den er verken den originale eller norsk - det er en Jarlsberg-type ost, laget her eller der, med den melka som er tilgjengelig, med de kyrne som rauter der og spiser det foret de får. Ikke noe spesielt altså. Hele historien er hul?

Ost er ost - det er sikkert...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar