tirsdag 27. juni 2017

Sommerens markedsføring

Vi er inne i de roligere dager av året for de fleste. De som allikevel er på jobb og arbeider med markedsføring er inne i sine dager hvor ikke de skarpeste ting skjer. 

Mange reklamebyråer har fri eller har sterkt redusert kapasitet, fordi det skjer mindre om sommeren. Noen er på jobb og har sin viktigste tid nå. Og mye rart skjer, som vi kan lære av.

Markedsføring kan beskrives som et hjul, ting som skjer i en rekkefølge og som gjentas. Man gjør en situasjonsvurdering før man starter. Deretter setter man seg mål, og vurderer hvordan de best kan nås.

Skal man nå en markedsandel eller et salgstall, hvordan gjør man det best og mest effektivt? Er det ved å tilpasse produktet, satse på spesielle målgrupper som man har en fordel knyttet til, er det plass som skal gjøre det, en reklamekampanje?

Deretter timing, skaffe ressurser til det og gjøre det. Og hele tiden mens man driver markedsføring må man stadig tilbake og se; Er ting gjort? Er ting forberedt? Får vi de forventede resultater?

Et eksempel på hva man kan gjøre innenfor distribusjon ser du avbildet her. Det er Diplomis som har mistet markedsandeler til isbilene - Hjemis og Den norske isbilen som kjører rundt. Hvorfor ikke en isbil fra Diplomis? - for å ta tilbake de kundene man mister ute i bydelene, der folk bor? Vil folk egentlig ha dansk is, eller vil de ha isen de er vant til fra butikkene? Det går an å tenke nye distribusjonsformer. Blir du utfordret og tatt kunder fra, kan du svare på samme måte. Det er mer enn reklame som virker.

Et firma som har hatt en kampanje noen av disse sommerdagene i det siste er Bunnpris. Det vil si de har hatt to. En førsteversjon og en andreversjon.

Du ser den  her. Glemte en ting på førsteversjonen gitt... Hvem har tilbudene? "Bunnpris" har falt ut. Hjelper ikke med gode tilbud uten at man forteller hvor. Fanden ligger i detaljene. En typisk liten feil som kan oppstå og som er både veldig ergerlig og effekthindrende. Men effekt eller ikke - Clear Channel skal ha akkurat samme pris uansett. Det er ditt (markedsførerens) ansvar hva man viser fram i buss-skuret. Gjør du feil er det akkurat like dyrt, med garanti om liten effekt. Slik er det. Sommermarkedsføring. Late dager på jobb?

Et annet tiltak som skjedde i dag - nå i sommertiden var at jeg fikk epost fra Telenor. Jeg har vel en gang tillatt dem å sende meg epost. Dermed har jeg til hittil lunken glede stadig fått epost med tilbud. I dag meldte jeg meg av tjenesten om man skal kalle det for det... Jeg fikk nemlig tilbud fra Telehuset Åsane. Jeg vet sånn cirka hvor det ligger, for jeg har vært mye i Bergen. Men reklame fra Telehuset Åsane når jeg bor i Trondheim - Telenor da... Uff!

Så det var noen markedsføringsobservasjoner i sommersolen - følg med, man lærer av det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar